آسیااخبارایرانجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

حضرت آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی دام ظله: “مطلقه” بودن “ولایت فقیه” غلط است

جلسات علمی بزرگ مرجع جهان تشیع، حضرت آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی دام ظله هر شب راس ساعت ۲۳:۳۰ برگزار و از شبکه امام حسین علیه السلام نیز به صورت مستقیم پخش می‌شود

به گزارش اخبار شیعیان جهان؛ یکی از مباحث مهم مطرح شده توسط حضرت آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی دام ظله در این جلسات علمی، در مورد “ولایت مطلقه فقیه” بود که معظم له “مطلقه” بودن “ولایت فقیه” را “غلط” دانستند.

بزرگ مرجع جهان تشیع در پاسخ به سؤال کننده و در بخشی از اظهارات خود، فرمودند: ولایت مطلقه فقيه ظاهرا غلط است. ولایت مطلقه تنها و تنها و تنها مال خداوند عَزَّوَجَل است.
چهارده معصوم ولایت تشریعی و تکوینی دارند، اما نه در حد مطلقه، مطلقه تنها برای خداوند است و تعبیرش برای غیر خدا، درست نیست. مگر اينكه ولایت خدا را نَعوذُ بالله تَضْییق کنیم.

حضرت آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی دام ظله همچنین به پرسش‌های بسیاری از ابواب مختلف فقهی و اعتقادی، پاسخ‌های جامعی فرمودند.
پرسش‌هایی درباره حکم نماز و روزه در قطب شمال و جنوب، و نیز پاسخ به پرسشی با این عنوان که، ولیِّ امرِ دختر باکره غیر رشیده‌ای که پدر و جد پدری ندارد، چه کسی است؟ و اگر بدون اذن ولی ازدواج کرد چه حکمی دارد؟
سؤالی از ظَنِّ معتبر در نماز پرسیده شد و سؤالی دیگر این بود که آیا شخصی که عادل نیست می‌تواند شاهد طلاق شود یا خیر؟
همچنین از تبَاکی بر سید الشهداء علیه السلام پرسیده شد که حضرت آیت الله العظمی شیرازی فرمودند: تباکی همان تظاهر به بکاء و خود را به گریه زدن است، همچون روایت امیرمؤمنان علیه السلام که در کتاب وسائل الشیعة جلد 15 صفحه 268 بخش 20476، آمده و به آن ریاء گفته نمی‌شود، بلکه نوعی جزع است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا