آسیااخبارایرانجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

آیت الله العظمی شیرازی: در اسلام شکنجه مطلقا ممنوع و حرام است

شب گذشته، چهارمین جلسه علمی بزرگ مرجع جهان تشیع، حضرت آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی دام ظله در شب‌های ماه رمضان عظیم ۱۴۴۳ با حضور علما، فضلا، خطبا، طلاب علوم دینی و عموم علاقمندان به مباحث علمی برگزار شد.


به گزارش اخبار شیعیان جهان، در این جلسه مانند شب های قبل، مباحث و موضوعات مختلفی مطرح شد و حاضرین پرسش‌های مختلفی از ابواب مختلف فقهی، اخلاقی و اعتقادی از معظم له کردند که مثل همیشه پاسخ‌های علمی دریافت نمودند؛ «ممنوعیت مطلق شکنجه» یکی از مهم‌ترین مباحث مطرح شده در شب گذشته بود.

حضرت آیت الله العظمی حسینی شیرازی دام ظله، در پاسخ به پرسش یکی از فضلای حاضر در جلسه که از حکم شکنجه مجرم برای گرفتن اقرار پرسیده بود، و اینکه اگر نقص عضو شد، دیه او بر عهده چه کسی است؟، معظم له فرمودند: متقدمین و متأخرین تا به امروز اجماع دارند بر اینکه در اسلام شکنجه مطلقا ممنوع و حرام است، و ریشه این حکم در کلام رسول خدا صلی الله علیه وآله می‌باشد. شکنجه حکم جنایت عمد را دارد، و شکنجه کننده قصاص می‌شود و تمام احکام عمد را دارد.

از دیگر مباحث مطرح شده در این جلسه علمی، شک و یقین به نقصان نماز، و نیز مباحث مربوط به خمس مانند خمس در مهریه و ارث و موضوع‌های مشابه بود.

بزرگ مرجع جهان تشیع در ادامه این جلسه، به پرسش‌هایی درباره کثیر السفر و نیز برخی فروعات احکام خمس، کنز و مالکیت، با سعه صدر پاسخ دادند.

در پایان این جلسه، سؤالاتی پیرامون ملاک در حلیت ماهی که در تور صیاد مرده است، و حکم لبیک یا حسین گفتن در حال احرام، و حکم رجوع از اقرار پرسیده شد، که معظم له به یکایک سؤال‌های مطرح شده، پاسخ‌های تفصیلی دادند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا