آسیااخبارجهانجهان اسلام

تاثیر منفی ممنوعیت حجاب بر آموزش دختران مسلمان در هند

به گفته کارشناسان ممنوعیت حجاب در هند بر آموزش دختران مسلمان تأثیر می گذارد.

به گزارش اخبار شیعیان جهان؛ گزارش ها حاکی از آن است که ۴۰ دختر مسلمان تنها در منطقه اودوپی به دلیل امتناع مقامات از آزاد بودن حجاب در مدارس از امتحانات منع شده اند.

“هیبا شیخ” که فارغ التحصیلی خود را در استان کارناتاکا در جنوب هند دنبال می کرد، نتوانست در جلسات عملی امتحانات سالانه در ماه گذشته حضور یابد، زیرا مقامات کالج از اجازه دادن به دانشجویان برای پوشیدن حجاب یا روسری خودداری کردند.

او به رسانه ها گفت: امتحانات داخلی من سوم مارس بود. مسئولان کالج می گویند حجاب را بردارید و سپس به دانشگاه بیایید. اما من با آن موافق نیستم.

وی افزود: مقامات کالج با تبعیت از حکم دادگاه عالی کارناتاکا که در 15 مارس، ممنوعیت پوشیدن حجاب در کلاس‌های درس را تایید می‌کرد از ورود دختران مسلمان با روسری به داخل ساختمان جلوگیری می‌کنند.

این اقدام به دلیل میزبانی از موسسات متعدد مرتبط با فناوری اطلاعات، الکترونیک و فضا، آموزش دختران مسلمان را در سراسر ایالت که به عنوان پایتخت علمی هند شناخته می شود، تحت تاثیر قرار می دهد.

خبرگزاری ملی هند گزارش داده که 40 دانش آموز دختر مسلمان تنها از ناحیه اودوپی کارناتاکا از حضور در امتحانات پیش دانشگاهی خودداری کرده اند.

شیخ در این باره می گوید: من نگران تحصیلم هستم. امتحانات ادامه دارد و نمی دانم باید چه کار کنم. ننشستن در امتحانات به معنای از دست دادن یک سال است.

این موضوع زمانی آشکار شد که دانشجویان مسلمان با حجاب از ورود به کلاس های درس خود در یک کالج دولتی در منطقه اودوپی در کارناتاکا در ماه ژانویه منع شدند. پس از آن، این موضوع به سایر مؤسسات در کارناتاکا نیز سرایت کرد.

رمضان خان، پدر مسکان خان که به نماد مقاومت برای حفظ حق حجاب تبدیل شده گفت که دخترش در امتحانات سالانه حاضر نشد.

وی افزود: من چند بار با مدیریت کالج ملاقات کردم و درخواست کردم که به او اجازه دهند با حجاب در امتحان شرکت کند. درخواست ما پذیرفته نشد و هیچ گزینه دیگری برای دخترم وجود نداشت جز اینکه در امتحان شرکت نکند.

در ماه فوریه، ویدئویی به طور گسترده در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد مسکان یک دختر دانشگاهی با روسری توسط گروهی از مردان با شال‌های زعفرانی،رنگی که به عنوان نماد هندوها دیده می شود مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد.

خان با ابراز تاسف از اینکه دخترش یک سال از تحصیل خود را از دست داده، گفت: او از این بابت احساس بدی دارد زیرا کالج با درخواست ما در مورد شرکت در امتحان با حجاب موافقت نکرد.

فعالان می گویند ممنوعیت حجاب توسط دادگاه تأثیر نامطلوبی بر تحصیل دختران مسلمان در منطقه داشته است.

اسما زهرا، رئیس برگزارکننده آزمون گفت: تاثیر بسیار بدی داشته است. تعداد زیادی از دانش آموزان در امتحان حاضر نشده اند و قسمت غم انگیز این است که تا ماه آوریل، امتحانات بیشتری در نظر گرفته شده است و تاکنون هیچ نشانه ای از تصحیح این روند وجود ندارد.

گزارش ها همچنین حاکی از آن است که هفت معلم در منطقه گداگ این ایالت به دلیل اجازه دادن به دانش آموزان دختر هنگام حضور در امتحان کلاس دهم از حجاب محروم شدند.

به گفته زهرا، مدیریت دانشگاه باید مدتی صبر می کرد تا تحصیلات دختران تحت تأثیر قرار نگیرد.

او گفت: حداقل می توانستند یک سال مهلت بدهند تا والدین و دانش آموزان در موقعیت بهتری تصمیم بگیرند که کدام دانشکده را برای تحصیل انتخاب کنند .

شیخ گفت اکنون تنها امید به دادگاه عالی باقی مانده است، جایی که دانشجویان و گروه های مسلمان حکم دادگاه عالی کارناتاکا را به چالش کشیده اند.

با این حال حزب بهاراتیا جاناتا که بر ایالت حکومت می کند، می گوید که دانشجویان باید از دستورات دادگاه پیروی کنند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا