آسیااخبارایرانجهانجهان اسلام

آداب و رسوم اهالی شهر مقدس مشهد در ماه رمضان عظیم

شهر مقدس مشهد نیز همانند دیگر شهرهای اسلامی، در ایام ماه رمضان عظیم، با دیگر ماه‌های سال تفاوت دارد و اهالی آن، آداب و رسومی دارند که باعث می‌شود مشهد در این ماه عظیم، حال و هوای دیگری داشته باشد.

به گزارش اخبار شیعیان جهان؛ پخت غذاهای متنوع از جمله شله مشهدی و شله زرد از آداب و رسوم قدیمی مشهدی‌ها در ماه رمضان عظیم است.

از دیگر اقدام‌های صورت گرفته، آذین بندی و چراغانی مناطق مختلف شهر به خصوص حرم مطهر حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام و دیگر اماکن عمومی مشهد و نیز گستراندن سفره افطار در صحن‌های حرم مطهر است.

بنا به توصیه‌های بزرگ مرجع جهان تشیع، حضرت آیت الله العظمی حاج سید صادق حسینی شیرازی دام ظله، مراکز مرتبط با دفتر مرجعیت شیعه، در شهر مقدس مشهد بر فعالیت‌های انسان‌دوستانه خود در ماه رمضان عظیم می‌افزایند.

علاوه بر برگزاری محافل قرآنی و مجالس مختلف در مساجد، حسینیه‌ها و حرم مطهر حضرت امام رضا علیه السلام، نذر ختم انعام، از دیگر آدار و رسوم مردم مشهد مقدس در این ماه عظیم است.

ناگفته نماند مردم شهر مشهد معتقدند که: ختم قرآنی که در ماه رمضان عظیم آغاز می‌شود باید حتما تا آخر همین ماه تمام شود وگرنه قرض‌دار می‌شود. رسم جالب دیگر در مشهد این است که هر فردی که جزء آخر قرآن کریم نوبتش به سوره توحید رسید، در پایان جلسه با یک جعبه شیرینی از قاریان و حاضرین پذیرایی می‌کند.

حضور زائران در حرم مطهر امام رضا علیه السلام نیز در این ماه عظیم بیشتر شده و با شکوه دوچندان به ویژه برای مناجات و راز و نیاز نیمه شب و سحرگاه، مشاهده می‌شود.

در پایان گفتنی است، برخی آداب و رسوم اهالی شهر مقدس مشهد در ماه رمضان عظیم، بیش از 600 سال قدمت دارد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا