آسیااخبارافغانستانجهانجهان اسلام

مرگ ۱۳ هزار نوزاد در افغانستان از زمان روی کار آمدن سنی های تندروی طالبان

نزدیک به شش ماه یعنی از ابتدای سال جای میلادی است که سنی های تندروی طالبان قدرت را در افغانستان در دست گرفته است.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی گفته که از ژانویه ۲۰۲۲، حدود ۱۳ هزار نوزاد در اثر سوء تغذیه و بیماری‌های مرتبط با گرسنگی جان خود را در افغانستان از دست داده‌اند.

طبق گزارش منتشر شده توسط دیده‌بان حقوق بشر، ۹۵ ٪ از جمعیت افغانستان به اندازه کافی غذا ندارند و ۳.۵ میلیون کودک نیاز به حمایت تغذیه‌ای دارند.

سازمان ملل متحد نیز این وضعیت را «یک بحران ناامنی غذایی و سوء تغذیه با ابعاد بی‌نظیر» توصیف کرده است.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که زمان برای رسیده‌گی به بحران گرسنگی افغانستان در حال از دست رفتن است.

رییس یک سازمان بین‌المللی بشردوستانه در افغانستان به گزارشگر دیده‌بان حقوق بشر گفته است: کودکان اکنون فقط پوست روی استخوان هستند و من می‌ترسم که این وضعیت بدتر شود.»

همین طور یکی از پزشکان سازمان پزشکان بدون مرز گزارش داده است: نیمی از افرادی که ما برای مراقبت‌های ویژه بستری می‌کنیم دچار سوءتغذیه نیز هستند.

دیده‌بان حقوق بشر گفته در حالی که بسیاری از کشورها متعهد به کمک‌های بشردوستانه شده‌اند، اما افغانستان به صورت عاجل به یک سیستم بانکی کارآمد برای رسیده‌گی به بحران نیاز دارد.

به قول این سازمان، اکنون اکثر بانک‌های افغانستان به سختی به فعالیت خود ادامه می‌دهند و در هفته‌های اخیر، ایالات متحده و بانک جهانی میلیاردها دلار کمک را آزاد کرده‌اند، اما محدودیت‌ها بر بانک مرکزی افغانستان هنوز هم معاملات یا برداشت‌های بزرگ را غیرممکن می‌کند.

حقوق بشر از قول گروه‌های کمک‌رسانی که کمک‌های بشردوستانه را ارسال می‌کنند، گزارش داده‌ که انتقال کمک مالی به افغانستان مشکل شده است. این محدودیت به علت این است که بانک‌های بین‌المللی نسبت به تحریم‌های قبلی علیه طالبان محتاط هستند و بانک‌های افغانستان برداشت پول نقد را به دلیل کمبود ارز محدود می‌کنند.

گروه‌های کمک‌رسان گفته‌اند که پرداخت‌ها به افغانستان معمولاً توسط بانک‌هایی مسدود می‌شود که نگران تخطی از تحریم‌ها هستند.

بر اساس این گزارش، بیشتر گروه‌های کمک‌رسانی از سیستم غیررسمی انتقال پول یعنی حواله استفاده می‌کنند، در حالی که هزینه خدمات بین ۴ تا ۸ ٪ در شهرها یا تا ۱۳ درصد در مناطق دورافتاده شده است. قبل از ۱۵ آگست نرخ حدود ۲ ٪ بود.

دیده‌بان حقوق بشر تأکید کرده که مردم افغانستان نیاز دارند که از تمام حقوق شان از جمله حق دسترسی به غذا برخوردار شوند.

این نهاد تأکید کرده که برنامه‌های کمک‌های بشردوستانه می‌تواند به کاهش بحران اقتصادی کمک کند، اما کافی نیست. در گزارش آمده: طالبان نیز باید به این بحران رسیده‌گی کند، از جمله با دادن اجازه کار به زنان، و کمک‌کنندگان باید بر معاملات بانکی نظارت کنند تا اطمینان حاصل شود که پول‌ها برای اهداف مشروع تجاری و امور بشردوستانه استفاده می‌شود.

در پایان این نهاد تأکید کرده که بدون این، کاهش بحران و کمک به کودکان افغانستان مشکل است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا