آسیااخباراروپاافغانستانپاکستانجهانجهان اسلامسوریهعراق

سوء استفاده داعش از بحران ا‌وکراین برای قدرت گرفتن دوباره

در بحبوحه جنگ روسیه و اوکراین، سنی های تندروی داعش شروع به خودنمایی در مناطق مختلف خاورمیانه به‌ ویژه اردوگاه «الهول» سوریه کرده‌اند.

به اعتقاد کارشناسان، این حرکت نرم و نامحسوس بسیار خطرناک است و به منزله “بمب ساعتی” در منطقه توصیف می‌شود.

از حدود دو هفته پیش تا به امروز، موضوع جنگ میان روسیه و اوکراین، مهم ترین خبر در کل جهان به شمار می رود. همین امر باعث شده بیشتر افکار عمومی جهان درگیر اخبار این جنگ باشند و از بسیاری از حوادث و اتفاقات در دیگر نقاط جهان بی خبر بمانند.

در این میان سنی های تندروی داعش، از جنگ جاری در اوکراین سوء استفاده کرده و شروع به افزایش تحرکات خود برای افزایش نفوذ دوباره خود کرده اند.

تشدید تحرکات گروه داعش به یک منطقه یا کشور محدود نمی شود، بلکه در مناطق مختلف خاورمیانه است.

بعد از نماز جمعه هفته گذشته بود که بر اثر یک انفجار تروریستی در شهرستان «پتان» در شرق افغانستان 2 نفر شهید و 20 تن دیگر زخمی شدند، به‌ فاصله کوتاهی از انتشار این خبر، منابع گزارش دادند که انفجار دیگری در مسجد پیشاور پاکستان رخ داد که در این جنایت خونین نزدیک به 60 نفر شهید و بیش از 200 تن زخمی شدند و داعش مسئولیت آن را به‌عهده گرفت.

اما علاوه بر این خودنمایی داعش در افغانستان و پاکستان، هشدارهای زیادی از جانب منابع امنیتی درباره تحرکات مشکوک این گروه تروریستی در اردوگاه «الهول» در شمال شرق سوریه مطرح می‌شود.

اردوگاه «الهول» در حومه جنوبی شهر حسکه در شمال سوریه و نزدیکی مرزهای این کشور با عراق واقع شده و پناهگاه امنی برای فراریان و بازداشت‌شدگان داعش به‌ویژه زنان و کودکان محسوب می‌شود.

این اردوگاه شامل 130 خانه است که حدود 200 خانواده را در خود جای داده و همچنین شامل زندانهای وابسته به نیروهای دموکراتیک سوریه نیز می‌شود. حدود 74 هزار نفر از جمله 31 هزار سوری، 32 هزار عراقی و 11 هزار اروپایی که تعداد زیادی از آنها زن و کودک هستند در این اردوگاه سکونت دارند. دوسوم این کودکان زیر 18 سال و بیش از نیمی از آنها زیر 12 سال هستند.

منابع امنیتی هشدار می‌دهند که اغلب کودکان ساکن در اردوگاه الهول زیر سن قانونی هستند و با تحریکات هسته‌های داعش آماده می‌شوند تا در آینده به عضویت این گروه تروریستی در بیایند.

در این شرایط کارشناسان معتقدند که اردوگاه الهول به‌عنوان مکانی جدا از همه جهان تلقی می‌شود و در قالب یک «بمب ساعتی» عمل می‌کند.

از سوی دیگر گزارش‌هایی که در رسانه‌های منطقه‌ای و غربی بازتاب می‌یابد، حکایت از تقلای شدید داعش برای جذب نیرو و سازماندهی مجدد دارد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا