آسیااخبارجهانجهان اسلامعربستان سعودی

افزایش ۵۰ درصدی بودجه نظامی عربستان

به نظر می رسد عربستان سعودی بودجه نظامی خود را افزایش داده که این امر می تواند تنش های جدیدی را در خلیج فارس و منطقه ایجاد کند.

به اعتقاد کارشناسان این اقدام ممکن است به مسابقه تسلیحاتی تبدیل شود.

گویی قرار نیست خاورمیانه روی خوش به خود ببیند و هر از چند گاهی مسائل مختلفی از اقدامات تروریستی سنی های تندروی داعش در قتل عام شیعیان گرفته تا ایجاد یک مسابقه تسلیحاتی در میان کشورها صورت می‌گیرد.

در همین راستا، یک مقام عربستانی اعلام کرد که کشورش قصد دارد بودجه نظامی و دفاعی خود را تا ۵۰ ٪ افزایش دهد. او همچنین گفت عربستان تلاش دارد با همکاری شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی خود در بخش صنایع دفاعی به خودکفایی برسد.

مجمع صنایع دفاعی “ریاض ۲۰۲۲” با حضور بیش از ۳۰۰ شخصیت دولتی و نظامی از اقصی نقاط جهان برای گفتگو و تبادل نظر درباره مسائل و صنایع دفاعی، در ریاض پایتخت عربستان افتتاح شد.

عوهلی اعلام کرد؛ عربستان به بومی سازی صنایع نظامی و امنیتی خود ادامه می‌دهد و تا سال ۲۰۳۰ هزینه‌های نظامی برای تجهیزات و خدمات نظامی خود را ۵۰ ٪ افزایش خواهد داد.

او با تاکید بر اهمیت بومی سازی صنایع و تجهیزات نظامی اعلام کرد که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان نیز به صراحت گفته است که هیچ معامله تسلیحاتی بدون در نظر گرفتن فرآیند تولید محلی و انتقال محتوای علمی آن تجهیزات امکان پذیر نیست.

وی اشاره کرد که تعداد زیادی از کشورهای منطقه، درصدد تولید این تجهیزات درون خاک خود و بومی سازی ساخت و تکنولوژی آنها هستند.

نخستین دوره نمایشگاه بین‌المللی دفاع نظامی با مشارکت گسترده از شخصیت‌ها و شرکت‌های بین‌المللی دفاعی در ریاض پایتخت عربستان شروع به کار کرده است.

کارشناسان می گویند اگر سعودی ها بتوانند بومی سازی صنایع نظامی و امنیتی را به سرانجامی برسانند، شاهد افزایش تنش در منطقه خلیج فارس خواهیم بود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا