آسیااخبارپاکستانجهانجهان اسلامعلم و فناوری

از اجماع دو حزب اصلی شیعه پاکستان تا انفجار در شهر کویته

پاکستان یکی از کشورهایی است که بیشترین ظلم در آن علیه شیعیان و پیروان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام صورت می گیرد.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ زیرا این ظلم از یک سو از طرف سنی‌های تندرو و از سوی دیگر از طرف مقام های دولتی به گونه های مختلف اعمال می شود.

منابع رسانه ای از وقوع انفجار نزدیک یک دستگاه ون متعلق به نیروهای پلیس پاکستان در حوالی خیابان “فاطمه جناح” در شهر «کویته» مرکز ایالت بلوچستان در جنوب غرب پاکستان، خبر دادند.
در این انفجار، سه نیروی پلیس پاکستان کشته شده و 25 نفر از مردم نیز زخمی شده‌اند. وضعیت 6 نفر از مجروحان بحرانی است و احتمال افزایش شمار قربانیان وجود دارد.

هفته گذشته نیز درپی تیراندازی مهاجمان ناشناس در حومه شهر کویته، دو افسر پلیس ترور شدند.

تاکنون هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته اما در نمونه های مشابه انفجارها و عملیات های قبلی، همواره سنی های تندروی پشت قضیه بوده و حتی بعد از انجام آن، رسما مسئولیت انفجار را بر عهده می گرفتند.

این گونه عملیات ها از سوی سنی های تندرو فقط علیه نیروهای نظامی صورت نمی گیرد، بلکه در چند سال اخیر بارها و بارها پیروان اهل بیت عصمت و طهارت در پاکستان مورد حمله و عملیات های تروریستی قرار گرفته و هزاران شیعه به شهادت رسیده و یا زخمی شده اند.

از سوی دیگر حکومت پاکستان نیز در اعمال فشار همه جانبه علیه شیعیان در این کشور کوتاهی نمی کند.

در همین راستا رهبران احزاب نهضت اسلامی پاکستان و شورای وحدت مسلمین، دو حزب اصلی و پیش روی شیعه در پاکستان، با تأکید بر اینکه متون درسی یکسان بر ضد حقوق شیعیان تدوین شده، بر برطرف شدن نگرانی‌های جامعه شیعه در این کشور تأکید کردند.

علمای شیعه تأکید کردند که هر چند از تشکیل پاکستان بیش از هفت دهه می‌گذرد اما این کشور با چالش‌های جدی از جمله بیشتر شدن تبعیضات در جامعه و محروم ساختن حقوق شهروندان از جمله در بعد مذهبی مواجه است.

دولت پاکستان به رهبری “عمران خان” نخست‌وزیر این کشور به منظور یکسان‌سازی کتب درسی در مدارس دولتی و خصوصی، با استفاده از کارشناسان حوزه آموزشی و مذهبی، متون درسی یکسان را تهیه و تدوین کرده است.

قرار است این متون در همه مدارس به مرحله اجرا درآید. با این حال شیعیان پاکستان کتاب‌های تعلیمات دینی و تاریخ اسلام مدارس پاکستان را مغایر با اعتقادات خود می‌دانند و نگرانی خود را به صورت‌های گوناگون اعلام کرده‌اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا