آسیااخبارافغانستانجهانجهان اسلام

کلیه ­فروشی؛ آخرین حربه افغانستانی ها برای فرار از فقر کشنده

افغانستان شاهد یک بحران اقتصادی و انسانی است که سیطره سنی های تندروی طالبان بر حاکمیت این کشور در آگوست گذشته و بلوکه شدن میلیادها دلار از دارایی های بانک مرکزی این کشور توسط آمریکا، این بحران را عمیق تر کرده است.

به گزارش شیعه ویوز، سازمان ملل متحد بارها هشدار داده است که نیمی از جمعیت افغانستان با خطر گرسنگی روبرو هستند و پول این کشور حدود سی درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است.

براساس این گزارش، در سال های گذشته، بسیاری از افغانستانی ها به خاطر مشکلات اقتصادی و به منظور تامین هزینه های اولیه خود، به فروش کلیه های خود متوسل شده اند.

معمولا بهای کلیه بین 2300 تا 2500 دلار آمریکایی است اما گاهی اوقات، برخی به دلیل نداری، مبالغی کم تر از این را هم قبول می کنند.

اما فروش کلیه نه تنها مشکلات اقتصادی خانواده های افغانستانی را برطرف نمی کند بلکه باعث ایجاد مشکلات جسمی در آنها نیز می شود، به طوری که دیگر قادر نیستند برای تامین مایحتاج خود و خوانواده خود کار کنند؛ چرا که پولی که از فروش کلیه به دست می اورند، به دلیل بدهی های زیاد در یک چشم به هم زدن ته می کشد.

در یکی از روستاهای نزدیک هرات، در سال های گذشته دهها نفر از جمله پنج برادر کلیه های خود را به خاطر مشکلات مالی فروخته اند تا جایی که این روستا به «روستای یک کلیه» معروف شده است.

یکی از این افرادی که کلیه خود را فروخته، نورالدین است که پدر چهار فرزند در هرات است. او در این باره می گوید: «باید به خاطر فرزندان خردسالم این کار را می کردم. گزینه دیگری نداشتم».

اما امروز فرزندش «فرید» که دوازده سال بیشتر ندارد، به جای او در خیابان های هرات می چرخد تا مشتریانی را پیدا کند و کفش هایشان را واکس بزند.

نورالدین که اکنون ۳۲ ساله است و از کرده خود پشیمان، در این باره می گوید: «دیگر قادر نیستم کار کنم. احساس درد می کنم و نمی توانم چیزهای سنگین را جابجا کنم»

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا