اخبارجهان اسلاملبنان

فقر لبنان زمینه ساز گسترش ایدئولوژی‌های افراطی همچون داعش

نشریه “فارن پالیسی” در گزارشی، وضعیت فعلی لبنان را زمینه ساز گسترش تفکراتی تروریستی مختلف همچون تفکرلت سنی های تندروی داعش دانست و اعلام کرد شرایط بد مالی لبنان، عدم تحرک سیاسی و فقر در این کشور ترکیبی از نارضایتی را در میان جوانان لبنانی ایجاد کرده که همچون کاتالیزوری در جذب این جوانان به این گروه ها عمل خواهد کرد.

به گزارش شیعه ویوز، نشریه آمریکایی “فارن پالیسی” فاش کرد که عوامل داعش از بدتر شدن فاجعه مالی و رکود سیاسی در لبنان برای جذب جوانان با وعده دستمزدهای به ظاهر خوب استفاده می‌کنند تا آنها را متقاعد کنند که آینده آنها با پیوستن به گروه تروریستی داعش و تقویت صفوف مسلح آن روشن است.

این مجله آمریکایی در گزارشی اشاره کرد که گروهی از مردانی که از لبنان به سوریه و عراق برای پیوستن به داعش گریختند، دوره‌هایی را در زندان‌های لبنان گذرانده‌ بودند یا اینکه آنها مظنون به داشتن ارتباط یا همکاری با گروه‌های افراطی بودند.

نکته حائز اهمیت آن است که بیشتر آنها از مناطق لبنانی بودند که در اثر فقر و درگیری‌های داخلی به سوی داعش گریخته بودند.

در این گزارش آمده است که بسیاری از مردان از مناطق “طرابلس”، “عکار” و “عرسال”، در طول جنگ داخلی سوریه به شورشیان سوری و همینطور به صفوف سازمان‌های مرتبط با القاعده و داعش پیوستند و حملات مرگبار زیادی را اجرا کردند.

با شکست داعش و بازگشت این افراد به لبنان، عملا خشونت‌ها به لبنان منتقل شد به صورتی که در سال ۲۰۱۵ لبنان شاهد حمله انتحاری در منطقه برج “البراجنه” بود که در آن بیش از 240نفر قربانی شدند.

براساس این گزارش، ارتش لبنان توانست در شمال لبنان با سنی های تندرو مقابله کند و در سال ۲۰۱۷ با عملیات نظامی مشترکی توانست بسیاری از داعشی‌ها و خانواده ها و هواداران آنها را از شهر عرسال تا مرز دیرالزور در سوریه بیرون کند.

اکنون پس از سال‌ها آرامش به دلیل شکست داعش در عراق و سوریه، عملیات این سازمان تشدید شده است، چرا که در این گزارش به حمله اخیر به زندان الحسکه و سپس حمله به یک مرکز نظامی عراقی که منجر به کشته شدن تعدادی از سربازان آن کشور گردید اشاره شده است.

به دنبال این حمله داعش، نیروهای امنیتی عراق با شناسایی مواضع داعشی‌ها در صحرای الانبار، آنها را با حمله هوایی نابود کردند. منابع عراقی اعلام کردند که از میان ۹ کشته داعش، ۴ تن لبنانی بودند این درحالی است که رسانه‌های لبنانی این عدد را ۵تن ذکر کرده‌اند.

این گزارش می‌افزاید که افسران امنیتی لبنان فروپاشی سیستم مالی را یکی از دلایل اصلی می‌دانند که جوانان را به ترک وطن و پیوستن به این گروه افراطی سوق می‌دهد.

گزارش فارن پالیسی هم تاکید می‌کند که عوامل فقر در لبنان مانند شهر طرابلس زمینه ایده‌آلی برای جذب داعش مهیا ساخته است.

باید یادآور شد که لیره لبنان از سال ۲۰۱۹ بیش از ۹۰ ٪ ارزش خود را از دست داده است این درحالی است که قبل از فاجعه اقتصادی طرابلس ۶۰ ٪ مردم این شهر در فقر زندگی می‌کردند.

طبق این گزارش، وزارت کشور لبنان اعلام کرده که ۳۷ نفر برای پیوستن به سنی های تندروی داعش طرابلس را ترک کرده‌اند، اما فعالان و مردم محلی می‌گویند که اخیراً ۱۰۰ جوان برای پیوستن به این گروه از کشور خارج شده‌اند.

این گزارش به نقل از یک مقام ارشد امنیتی که نخواست نامش فاش شود، نقل می‌کند که استخدام‌کنندگان داعش معمولاً جوانان لبنانی ۱۸ تا ۲۴ ساله را با ارائه حقوق ماهیانه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ دلار جذب می‌کنند.

این مقام امنیتی گفت که انتظار دارد در صورت ادامه روند فعلی افزایش فقر وسوسه مالی، پدیده پیوستن جوانان لبنانی به داعش شتاب بیشتری گیرد، اما افزود که کشته شدن پنج لبنانی در عراق ممکن است به ناامیدی منجر شود و دیگران را به فکر مجدد وادار کند.

این گزارش به نقل از “الیاس فرحات”، تحلیلگر سیاسی و نظامی و همینطور سرلشکر بازنشسته ارتش لبنان اعلام کرد که سختگیری‌های ادعایی که از سوی سرویس‌های امنیتی اتخاذ می‌شوند یا تنش‌های داخلی فرد بهانه خوبی برای پیوستن به داعش نیست.

فرحات همچنین با اشاره به اینکه هسته‌های کوچک اما فعال و بقایای داعش در منطقه خطر واقعی جذب نیرو را تشکیل می‌دهند، توضیح داد: پس از شکست داعش در لبنان و ترغیب جبهه النصره به خروج از لبنان، این احتمال وجود دارد که عناصر زیادی از این افراد در طرابلس، عکار و مناطق مختلف باقی مانده باشد.

در پایان این گزارش به هماهنگی بین افسران لبنانی و همتایان عراقی آنها اشاره شده به صورتی که افزایش تعداد افرادی که به داعش پیوستند آنها را هوشیارتر کرد.

با این حال این گزارش نتبجه می‌گیرد که اوضاع کنونی نسبت به سال ۲۰۱۴ کمتر تنش دارد اما در عین حال تاکید می‌کند که ترکیب فقر و نارضایتی سیاسی ممکن است به وسوسه بزرگتری برای لبنانی‌هایی که به یک محیط مذهبی محافظه کار تعلق دارند برای پیوستن به یک گروه افراطی همچون داعش منجر شود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا