اخبارعتبات و اماکن مقدسه

حجت الاسلام محمودی: علت نبود بخش پایانی زیارت عاشورا در برخی نسخه های قدیمی “تقیه” بوده است

بخش پایانی زیارت عاشورا در برخی کتب قدیمی شیعی و کتب خطی، وجود نداشته است.
این موضوع باعث شده که برخی افراد در صحت و سقم کل زیارت عاشورا شبه ایجاد کنند.

حجت الاسلام سید “مهدی محمودی” استاد حوزه علمیه در تهران طی اظهارتی، به یکی از شبهات برخی افراد درباره بخش هایی از زیارت عاشورا پاسخ داد.

وی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شیعه ویوز، گفت: برخی افراد به بخش پایانی زیارت عاشورا، یعنی از آنجایی که عبارت “اللهم خص انت اول ظالم ظلم حق محمد …” شبه وارد می کنند و مدعی شده اند که از این عبارت تا پایان زیارت عاشورا، در کتب قدیم شیعی مانند “مصباح المُتِهّجِد” شیخ طوسی وجود نداشته و بعد از قرن دهم به زیارت عاشورا اضافه شده است.

حجت الاسلام محمودی در ادامه افزود: این افراد که شبه ایجاد می کنند در واقع مدعی تحریف در این زیارت هستند. البته در واکنش به این ادعاها، بزرگوارانی تحقیقاتی انجام داده و کتبی تالیف کردند و مقاله هایی به رشته تحریر در آمده است.

وی ادامه داد: البته حقیر در تحقیقات خودم، بیشتر به نکته “تقیه” در این موضوع توجه کرده بودم. در واقع بدلیل “تقیه” از ناحیه علما و کاتبان بوده که این فقره از زیارت عاشورا در برخی از نسخه ها و کتب خطی وجود نداشته و دیده نمی شده و تغییر کرده بود.

حجت الاسلام سید “مهدی محمودی” در پایان گفت: بحمدالله تحقیقات صورت گرفته در این باره توسط بنده در قالب یک کتاب آماده شده و تا چند روز دیگر در تهران در قالب ۴۸۰ صفحه وزیری چاپ خواهد شد و در آینده نیز با کمک آستام مقدس حسینی علیه السلام به زبان عربی نیز ترجمه و منتشر خواهد شد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا