اخبارجهان اسلام

«غار مخپلا» در الخلیل، مدفن انبیاء الهی

«مسجد یا حرم ابراهیمی» در قلب شهر«الخلیل» در جنوب کرانه باختری قرار دارد. اين مسجد دومين بنای مهم اسلامی پس از مسجد الاقصی در سرزمين فلسطين به شمار می رود.

مسجد ابراهیمی بر اساس اظهارات مورخان، بر روی غاری که مکان دفن حضرت ابراهیم علیه السلام همسرش ساره و دیگر پیامبران الهی از جمله حضرت اسحاق، حضرت اسماعيل، حضرت يعقوب، حضرت يوسف و همسران آنها می باشد، بنا شده است و به همین دلیل به مسجد «ابراهیمی» نیز مشهور است.
غار مخپلا (به عبری: מערת)، دخمه مکفلاح یا حرم ابراهيمی به گفته کتاب سفر پیدایش، مکانی است که حضرت ابراهیم علیه السلام آن را خریداری کرد تا همسرش ساره را در آن دفن کند.

مسجد ابراهیمی از ساختمان های تاریخی و قدیمی شهر الخلیل می باشد که از جایگاه ویژه ای میان مسلمانان برخوردار است.

اين مسجد در طول قرن های متمادی مکان زيارت مسلمانان از نقاط مختلف جهان بوده است.

در زمان اموی ها، بر قبر حضرت ابراهیم علیه السلام گنبدی بنا واین مکان به مسجد تبديل شد؛ مورخان تاکيد دارند اين حرم قبل از اسلام به سوی قبله مسلمانان ساخته شده است.

در سال 1099 میلادی در جنگ صلیبی ها، این مکان به مدت 90 سال از مسجد به کلیسا تبدیل شد.
پس از آن، «صلاح الدین ایوبی» در سال 1187 میلادی این مسجد را آزاد کرد و منبر مشهور خود را برای حفظ جایگاه آن در مسجد ابراهیمی قرار داد.

در زمان مملوکی ها سال 1517 تا 1250 میلادی این شهر اهمیت زیادی پیدا کرد و مردم از کشورهای مختلف اسلامی برای بازدید به این مسجد می آمدند.

مملوکی ها اقدام به توسعه این مسجد کردند و ظرفیت آن را افزایش دادند و در عصر عثمانی ها در سال 1517 تا 1917 میلادی ساختمان مسجد را حفظ کردند و ملحقات جدیدی به آن اضافه کردند.

پس از آن در سال 1917 میلادی انگلیسی ها بر این شهر سیطره یافتند و سیطره مسلمانان بر حمایت از شهر کاهش یافت و این امر بر مساجد به ویژه مسجد ابراهیمی نیز تاثیر گذاشت.

پس از آن در سال 1948 میلادی سیطره انگلیسی ها بر فلسطین به پایان رسید و اداره مسجد ابراهیمی به اردن واگذار شد و این مسجد نیز در همان زمان توسعه یافت.

سپس در سال 1967 میلادی نیروهای اسراییل سیطره خود را بر این شهر افزایش دادند و در سال 1994 میلادی نیز « باروخ گولدشتاین» یک پزشک یهودی وابسته به گروه‌های افراطی یهودی فاجعه ‌ای خونین در این مسجد به راه انداخت.

وی با همدستی ارتش اسرائیل و شهرک نشینان به نمازگزاران شلیک کرد که در نتیجه این اقدام 29 نمازگزار کشته و 150 نفر دیگر مجروح شدند.

اسرائیل بخش هایی از این مسجد را به روی مسلمانان بست و این اقدامات مقدمه ای برای تقسیم زمانی و مکانی مسجد ابراهیمی شد.
با گذشت سال ها از این حادثه، همچنان نظامیان اسرائیلی به مسلمانان سخت گیری کرده و از ورود آنان و پخش اذان از این مسجد جلوگیری می کنند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا