اخبارجهان اسلام

هشدار دیده‌بان الازهر درباره روش‌های جدید سنی‌های تندروی داعش برای نفوذ در کشورها

سنی های تندروی داعش بعد از شکست سنگین در عراق و تحمل ضربه های سنگین در سوریه، به هر راه و روشی پناه برده تا شاید بتواند دوباره ظهور کند و قدرت را در دست گیرد و با مسلط شدن به مناطقی، حکمرانی خود با تکیه بر تفکر افراطی اعمال کند.

هر چند داعش تا به این لحظه موفق به چنین کاری نشده اما بررسی های انجام شده نشان می دهد این سنی‌های تندرو همچنان به تلاش خود در این زمینه ادامه می دهند.

دیده‌بان الازهر برای مقابله با افراط‌گرایی، با انتشار گزارشی نسبت به رواج جعل مدارک شناسایی به عنوان راهی برای نفوذ مجدد سنی های تندروی داعش به کشورهای مختلف هشدار داده است.

این دیده‌بان در گزارشی اعلام کرد: مسئله جنگجویان خارجی که پس از اعلام تشکیل داعش در سال ۲۰۱۴ به این گروه تروریستی در سوریه و عراق پیوسته‌اند، همچنان موضوعی گیج‌کننده بوده که نیازمند انجام مطالعات زیادی است.

یکی برجسته‌ترین نکاتی که محققان و ناظران را متحیر کرده، موضوع ناپدید شدن ناگهانی این جنگجویان پس از اعلام “حیدر عبادی” نخست‌وزیر وقت عراق مبنی بر نابودی داعش در اواخر سال ۲۰۱۷ بود.

بر اساس این گزارش، سال‌ها تحلیل مقاصد نیروهای داعش پس از دست دادن کنترل مناطق تحت نفوذ خود، در عراق و سوریه، کارشناسان را به این نتیجه رساند که راهبرد جدید داعش احتمالاً حفظ کنترل برخی از مناطق دوردست و همچنین تصرف مناطق دیگری است که شرایط از نظر ژئوپلیتیکی و قومیتی برای فعالیت آنها مهیا شده اما اخیراً اطلاعاتی به دست آمده که نشان می دهد تعداد زیادی از آنها تصمیم گرفته‌اند با استفاده از مدارک جعلی شناسایی بار دیگر به کشورهای مبدأ خود یا کشورهای دیگر بازگردند.

۳۱ ژانویه ۲۰۲۲، روزنامه گاردین از محبوبیت یک صنعت آنلاین خبر داد که در زمینه ارائه پاسپورت‌های جعلی با ویزاهای رسمی فعالیت می‌کند. این مدارک به افراد دارای ارتباط با سنی‌های تندروی داعش این فرصت را می‌دهد که به هر کشوری سفر کنند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا