اخبارمرجعیت شیعه

تاکید مراجع تقلید بر اتحاد شیعیان در افغانستان

با به قدرت رسیدن دوباره سنی های تندروی طالبان در افغانستان، پیراون اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در این کشور بیش از پیش زیر فشار و تهدید قرار گرفته اند.

بر همین اساس مراجع عظام تقلید بر اتحاد شیعیان افغانستان تاکید فراوان دارند.

حجت الاسلام شیخ «محمد هاشم صالحی» رئیس شورای علمای شیعه افغانستان که به عراق سفر کرده، در جریان دیدارهایش با آیات عظام، با آیت‌الله العظمی شیخ «محمد اسحاق فیاض» در شهر مقدس نجف دیدار کرد.

در این دیدار حجت الاسلام صالحی ضمن تشکر و قدردانی از کمک‌های دفتر آیت‌الله العظمی فیاض برای مردم افغانستان، فقر را از مشکلات جدی مردم این کشور بخصوص شیعیان عنوان کرد و تاکید نمود که هرچه زودتر باید بحران انسانی در افغانستان اصلاح شود.

وی همچنین گفت: در تغییرات سیاسی جدید و روی کارآمدن حکومت فعلی در افغانستان، مطالبات جامعه تشیع از طریق شورای علمای شیعه و با همکاری احزاب و نهادهای دیگر شیعی در حال پیگیری است و بر حقوق اساسی شیعیان به صورت جدی پافشاری شده و رسمیت مذهب شیعه به عنوان خط قرمز مطالبات جامعه تشیع عنوان گردیده است.

آیت‌الله العظمی فیاض نیز با اشاره به مشکلات جامعه تشیع از گذشته تا به امروز، مهمترین معضل شیعیان افغانستان را «عدم اتفاق» و وجود اختلافات بیهوده عنوان کرد و بر این نکته تاکید کرد که چاره‌ای جز اتحاد وجود ندارد.

وی همچنین تصریح کرد که در این برهه حساس حفظ جان مسلمانان و پرهیز از خشونت و جنگ برای افغانستان ضروری است.

پیش از این نیز آیت‌الله العظمی سید «علی سیستانی» گفته بود: امروز وظیفه اغنیا و ثروتمندان جامعه است تا بیشتر از گذشته فقرا و نیازمندان را یاری کنند.

ایشان ضمن اشاره به مشکلات مشترک فراوان مردم عراق و افغانستان، بر ضرورت هوشمندی هرچه بیشتر مردم و علما تاکید کرده و افزودند: در این شرایط انتظارات از مرجعیت بالاتر رفته و احتیاجات افزایش یافته، لذا وظیفه علما نیز سنگین‌تر شده‌است.

گفتنی است، مرجعیت شیعه، حضرت آیت الله العظمی حاج سید “صادق حسینی شیرازی” دام ظله نیز در چند سال اخیر همواره بر حمایت از شیعیان مظلوم افغانستان تاکید کردند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا