اخبارپاکستانجهان اسلام

اندیشه وهابیت.. عامل واکنش‌های فراتر از قانون در پاکستان

کشته‌شدن بی‌رحمانه و خودسرانه شخصی در پاکستان به جرم قرآن‌سوزی و اهانت به مقدسات اسلامی از سوی جمعیتی خشمگین، واکنش دولت و شخصیت‌های مذهبی این کشور را در پی داشته است.

این حادثه در منطقه «میان چنون» در خانیوال صورت گرفت و بررسی های انجام شده نشان می دهد، انتشار اندیشه افراطی وهابیت بین سنی های تندرو، عامل چنین رفتارهای خودسرانه ای در پاکستان شده است.

«مشتاق احمد» ساکن روستای «باره چک» از توابع منطقه خانیوال در ایالت پنجاب، قربانی یک قتل خودسرانه شده است.

در این حادثه جمعیت خشمگین با ابزارهای مختلف آهنی و سنگ و چوب به او حمله کرده، وی را به طرز غیر انسانی به قتل رساندند.

به گفته اهالی روستا شخص قربانی در سال‌های اخیر از نظر روانی در وضعیت مناسبی نبوده به نحوی که این وضعیت به جدایی وی از همسرش منجر شده بود. فرد مقتول بدلیل مشکلات روحی روانی چند روز را به صورت پیوسته در خارج از منزل مسکونی خود به سر می‌برد.

پلیس پس از این واقعه علیه ۳۰۰ نفر پرونده جنایی تشکیل داده است و تاکنون نزدیک به ۱۰۰ نفر نیز بازداشت شده‌اند.

بیشتر افرادی که این شخص را به جرم اهانت به اسلام کشته‌اند به مناطق دیگر پاکستان متواری شده‌اند و تلاش نیروهای پلیس برای دستگیری عاملان این جنایت در این روستا و مناطق دیگر همچنان ادامه دارد.

عمران خان، نخست‌ وزیر پاکستان با محکومیت این حادثه بر شناسایی و مجازات سخت عاملان آن تأکید کرد و گفت: به افراد و مردم عادی اجازه نخواهیم داد به صورت خوسرانه قانون را اجرا کنند. ما با شدت با هر نوع اقدامات خشونت‌آمیزی مقابله می‌کنیم.

اما واقعیت امر این است که انتشار گسترده اندیشه سنی های تندروی در سراسر پاکستان، عامل بروز چنین اقدام های خودسرانه است و این افراد بدون مراجعه به قانون، با تکیه بر فتاوی مفتی های وهابی، از طرف خود حکم صادر کرده و علیه فرد، مجازات اعمال می کنند در حالی که ممکن است بعد از بررسی دقیق و بیشتر، مشخص شود که اصلا فرد مورد نظر، عمدی در کار نداشته یا قصد دیگر داشته است اما کور بودن عقل و تفکر این سنی های تندرو، جلوی تصمیم درست، قانونی، عاقلانه و منطقی را می گیرد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا