اخبارجهان اسلامعراق

افزایش نگران‌کننده پدیده خودکشی در عراق و دلایل آن

تقریبا به صورت روزانه مسئولان امنیتی و پزشکی عراق از وقوع موارد خودکشی یا تلاش برای خودکشی در شهرهای مختلف این کشور خبر می‌دهند.
بنا بر اعلام رسمی وزارت کشور عراق، در سال گذشته ۷۲۲ خودکشی در این کشور ثبت شده که در مقایسه با سال ۲۰۲۰ میلادی که آمار خودکشی ۶۶۳ نفر بوده، شاهد افزایش بیش از ۱۰۰ مورد خودکشی هستیم.
از اول سال میلادی جاری تاکنون یعنی در ماه‌های ژانویه و فوریه، ۴۳ مورد خودکشی یا تلاش برای خودکشی ثبت شده است.
استان‌های جنوبی به خصوص استان ذی قار درصد بالایی از این آمار را به خود اختصاص داده‌اند به طوری که ذی قار بالاترین آمار خودکشی در عراق را ثبت کرده است.
شاید مهم‌ترین موارد خودکشی در سال ۲۰۲۲ میلادی مربوط به دو عنصر امنیتی باشد به طوری که یک مامور واحد امنیتی استان بغداد با استفاده از کلت سازمانی در منطقه الرضوانیه در جنوب بغداد دست به خودکشی زد. همچنین یک مامور واحد اطلاعات منطقه الکراده نیز با استفاده از سلاح شخصی خودکشی کرده است.
در همین رابطه، در میانه شرایط نامعلوم، دختر یک مامور در وزارت کشور عراق که ۲۱ سال سن داشت با سلاح پدرش در منطقه العبیدی در شرق بغداد دست به خودکشی زد.
از بین حوادث عجیب خودکشی، یک دانش‌آموز دوره راهنمایی در منطقه الجدیده در شرق بغداد بدون هیچگونه توجیه یا انگیزه قبلی با استفاده از بنزین اقدام به خود سوزی کرد.
کارشناسان می گویند: افراد وقتی که در حالت معمول و همیشگی خود از لحاظ ذهنی نیستند افکار خودکشی را تجربه می کنند. این امر می تواند به دلیل بیماری هایی مانند افسردگی و یا به دلیل اتفاقات استرس زای زندگی باشد. به همین دلیل می توان گفت این افکار معمولا زودگذر و قابل درمان هستند.
آنها بر این باورند که راه های فراوانی برای کنترل افکار خودکشی و جلوگیری از پیش آمدن حادثه ای غم انگیز وجود دارد.
در همین رابطه، «نادیه جعفر محسن»، پژوهشگر اجتماعی در عراق می گوید: خودکشی در عراق دارای ابعاد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است.
او همچنین گفت: بُعد اجتماعی بر شهروند عراقی تاثیرگذارتر است و یکی از دلایل اصلی خودکشی یا تلاش برای خودکشی در کشور به شمار می‌رود و پس از آن، بُعد اقتصادی در مرتبه دوم قرار گرفته و احساس محرومیت، تفاوت در سطح اقتصادی پس از سال۲۰۰۳ میلادی، وخامت اوضاع معیشتی طبقه متوسط و فقیر منجر به افزایش میانگین خودکشی در عراق شده است.
این پژوهشگر اجتماعی گفت: بُعد سیاسی در مرتبه سوم قرار دارد و یکی از دلایل منجر به خودکشی است.
در مقابل، «فاضل الغراوی»، کارشناس مسائل حقوق بشر اظهار داشت: پدیده خودکشی در عراق سال به سال در حال افزایش است و دلایل و انگیزه‌های این اقدام تقریبا روشن بوده و نیازی به ذکر آن نیست.
الغراوی افزود: پدیده خودکشی اقشار مختلف جامعه را هدف گرفته اما قشر جوانان از هر دو جنسیت پسر و دختر بیشترین آسیب را در این باره متحمل می شوند.
به باور او، استفاده نادرست از شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی یکی از دلایل مهم افزایش موارد خودکشی در عراق است.
حال باید دید درگیری های سیاسی و جنگ های حزبی دولت مردان عراقی چه زمانی به آنها مجالی می دهد تا فکری به حال و روز وضعیت این روزهای مردم عراق کنند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا