آسیااخبارجهانجهان اسلامعراق

سازه های بزرگ در اطراف مساجد و حرم های مطهر با هدف کسب سود بیشتر یا بهانه حضور؟!

ساخت و ساز در حریم مسجد تاریخی سلیمانیه در استانبول ترکیه باعث بالا گرفتن اعتراض های فعالان فضای مجازی و کارشناسان معماری، در ترکیه شده است.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ این فعالان هدف از این ساخت و سازها در حریم مسجد تاریخی سلیمانیه را دستیابی به سود توسط ارگان های خاص می دانند.

مناره‌های سر به فلک کشیده مسجد قرن شانزدهمی سلیمانیه، تصویری کارت پستالی از استانبول ترسیم می کرد، اما اکنون ساخت ‌و ساز اطراف آن، خشم مردم را در رسانه‌های اجتماعی برانگیخته است.

«اسین کویمن» رئیس اتاق معماران استانبول، در این باره گفت: اگرچه ساختمان‌های جدید، به نمای ظاهری استانبول خیانت می‌کنند، اما دیدن این بی‌مبالاتی مداوم در یک محوطه تاریخی ناراحت‌کننده‌تر از جاهای دیگر است.

“اکرم اوغلو” شهردار استانبول که از اعضای حزب مخالف حاکم است، در توییتی نوشت: ما به منظور حفظ ارزش‌های تاریخی و معنوی استانبول هیچ امتیازی برای ساخت و ساز نخواهیم داد.

بنیاد گسترش دانش، مالک این ساختمان و رئیس هیئت امنای آن “بلال” پسر “رجب طیب اردوغان” اصرار دارند که ساخت خوابگاه دانشجویی در جوار این مسجد، غیرقانونی نیست، این درحالی است که “ماهر پولات” مدیر میراث فرهنگی شهرداری استانبول، گفته که ارتفاع این ساختمان، شش متر بالاتر از پروژه مصوب است.

پولات به خبرگزاری فرانسه گفت: تصاویر ۲۰۱۶ و ۲۰۲۲ را مقایسه کنید. هر کسی که از طریق گنبدهای زیبای سلیمانیه به تنگه بسفر نگاه می‌کند، می‌داند آن ساختمان جدید آنجا نبوده است. کتاب‌های تاریخی را بخوانید هر کس درباره استانبول نوشته، چه مسافران گذشته یا نویسندگان امروزی، آن را به عنوان شهر گنبدها توصیف کرده‌اند.

این بنا که جزء میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده و از آتش سوزی و زلزله‌های متعدد جان سالم به در برده، نشان دهنده دوران طلایی امپراتوری عثمانی در زمان سلطان سلیمان است.
از سوی دیگر این مشکل در شهرهای زیارتی شیعیان نیز به چشم می خورد. ساخت و سازهای غیر قانونی و یا حتی بی حساب و کتاب باعث شده تا ساختمان حرم های مطهر دیگر نمای گذشته را نداشته باشد.

این ساخت و سازها که اکثر آنها را هتل ها و مجموعه های خدماتی تشکیل می دهند، دارای صاحبانی با نفوذ بالا در حکومت ها و یا ارگان های دولتی هستند. این گونه اقدام ها فقط توسط این افراد سود جو انجام نمی شود.

حتی در سازه های جدیدی که به نام بازسازی حرم های اهل بیت علیهم السلام صورت می گیرد، می توان رد پایی از نوعی دیگر از سودجویی را دید، همانجا که حرم های مطهر را با دیوارهایی بلند احاطه می کنند و بعد به فکر تغییر دیگر اجزای حرم می افتند؛ زیرا زائران نمی توانند مانند گذشته آن را ببینند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا