آسیااخبارجهانجهان اسلامعتبات و اماکن مقدسهعراقعلم و فناوریفرهنگ و هنر

افتتاح نمایشگاه آثار نفیس و نسخ خطی در شهر مقدس نجف

اداره امور فرهنگی آستان مقدس علوی همزمان با سالروز ولادت حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام، نمایشگاه آثار نفیس و نسخ خطی را در حرم آن حضرت افتتاح کرد.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ شیخ “عبدالساده جابری” رئیس اداره امور فرهنگی آستان علوی در این باره گفت: در این نمایشگاه، نسخه‌های قدیمی قرآن و کتب و نسخه‌های خطی که در جاهای دیگر یافت نمی‌شود، و نیز اشیاء نفیس مهم و تاریخی عرضه می‌شود.

وی افزود: از ویژگی‌های این آثار تاریخی آن است که به قرون اولیه اسلامی باز می‌گردند و برخی نسخ خطی این نمایشگاه نیز دارای حاشیه نگاری‌هایی از نویسندگان آنها با دست‌خط خودشان است.

“حسین شیبانی” مسئول مرکز نگهداری آثار خطی و اسناد آستان علوی نیز در این باره گفت: یکی از مشخصه‌های این مرکز، دارا بودن نسخه‌های خطی کمیاب از قرن اول هجری تا اواخر قرن چهاردهم هجری است که در سایر خزانه‌های تاریخی یافت نمی‌شود.

وی افزود: خزانه آستان علوی حاوی مجموعه‌ای از مصحف‌های بسیار نادر است؛ از جمله مصحف منسوب به امیرالمؤمنین علیه السلام که در پایان آن نوشته شده: «این مصحف را علی بن‌ابیطالب علیه السلام در سال ۴۰ هجری کتابت کرده است».

نمایشگاه آثار نفیس و نسخ خطی که در راستای فعالیت‌های مراسم بزرگداشت ولادت حضرت امیر المؤمنین علیه السلام برگزار می‌شود، طی چند روز دیگر نیز ادامه خواهد داشت.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا