آسیاآمریکااخبارافغانستانجهانجهان اسلام

هشدار سنی های تندروی طالبان به آمریکا

درباره روابط پیدا و پنهان سنی های تندروی طالبان با ایالات متحده آمریکا تحلیل‌ها و نظرات مختلفی وجود دارد اما آنچه که قابل اثبات است این است که روابط این دو با هم دارای فراز و فرودهای زیادی است.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ اکنون نزدیک به شش ماه از به قدرت رسیدن دوباره طالبان با حمایت و کمک های پشت پرده آمریکا، در افغانستان می گذرد، اما گویا روابط میان طرفین در حال تیرگی است لذا هر از چند گاهی شاهد موضع گیری یکی از مقام های سنی تندروی طالبان، علیه ایالات متحده هستیم.

سنی‌های تندروی طالبان، تصمیم‌ اخیر آمریکا مبنی بر مصادره‌ی بخشی از دارایی بانک مرکزی افغانستان را تحریک‌کننده خوانده و درباره آن به واشنگتن هشدار داده‌اند.

در اطلاعیه‌ طالبان که از سوی “ذبیح ‌الله مجاهد” سخنگوی این سنی های تندرو منتشر شده، آمده: اگر آمریکا از موضع خود منصرف نشود و به کارهای «تحریک‌کننده» ادامه دهد، طالبان هم ناگزیر می‌شوند رویه خود در مورد آن کشور را بازنگری کنند.

آمریکا اخیرا ۳.۵ میلیارد از مجموع هفت میلیارد دلار ذخایر بانک مرکزی افغانستان که در آن کشور نگهداری می‌شد و پس از تسلط طالبان مسدود کرده بود را به ‌عنوان غرامت برای قربانیان حادثه 11 سپتامبر اختصاص داده است.

همچنین طبق این تصمیم آمریکا، نیمی دیگر از ذخایر بانک مرکزی به‌ عنوان کمک به مردم افغانستان به یک صندوق امانی انتقال داده می‌شود.

طالبان گفته‌ دولت “جو بایدن” ابتدا دارایی افغانستان را بر خلاف همه قوانین جهانی مسدود کرد و اکنون می‌خواهد «خودسرانه» آن ‌را تصرف کند.

طالبان مصادره‌ دارایی افغانستان را عمل «غیرموجه و تجاوز» بر حقوق مردم افغانستان خوانده است.

در ادامه اطلاعیه طالبان آمده: حادثه ۱۱ سپتامبر هیچ ربطی به افغانستانی‌ها ندارد و تصرف دارایی مردم افغانستان با بهانه گرفتن این رویداد، تجاوز و ظلم آشکار است.

طالبان همچنین تصمیم اخیر بایدن را در مخالفت علنی با توافق‌نامه‌ی امضاشده با این گروه خوانده است.

وزارت خارجه‌ چین هم در واکنش به مصادره‌ دارایی بانک مرکزی افغانستان از سوی آمریکا، گفت: ثروتمندترین کشور جهان به‌طور آشکار ثروت فقیرترین افراد را غارت می‌کند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا