آسیااخبارافغانستانجهانجهان اسلام

۴۸ مورد قتل عام گروهی و سازمان‌یافته علیه شیعیان و هزاره‌ها در افغانستان

سنی های تندروی طالبان، هم در دوره اول حکومت خود یعنی حدود 20 سال پیش و هم در دوران حکومت فعلی خود، همواره مردم افغانستان از کوچک و بزرگ، پیر و جوان، زن و مرد، همه و همه را به بهانه های مختلف مورد آزار، اذیت، شکنجه و قتل قرار داده اند.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ در این میان، شیعیان و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام جزو آن دسته از مردم افغانستان بوده اند که بیش از دیگران مورد ستم و کشتار و نسل کشی سنی های تندروی طالبان قرار گرفته اند.

تعدادی از اعضای یک نهاد مدافع حقوق بشر که با محکمه جزایی بین‌المللی درباره جنایت‌های طالبان علیه هزاره‌ها و شیعیان همکاری داشتند، با تهدیدهای جدی امنیتی روبه‌روشدند.

مسئول این نهاد حقوق بشری که نخواست نامش فاش شود گفت: با توجه به‌ شدت خشونت در حملات هدفمند علیه هزاره‌ها و شیعیان، گستردگی حوادث، آمار بالای قربانیان، ناکارآمدی سیستم قضایی و امنیتی حکومت پیشین و سوء استفاده طرفین مخاصمه از کشتار هزاره‌ها برای امتیازطلبی‌های سیاسی، تصمیم گرفتیم تا از راه مکانیسم‌های حقوق کیفری بین‌المللی تحقق عدالت جزایی را برای قربانیان هزاره و شیعیان افغانستان مطالبه کنیم.

وی در ادامه افزود: برای همین منظور جنایت‌های متعددی را مستندسازی و بطور رسمی در محکمه جزایی بین‌المللی (ICC) ثبت کردیم و به نیابت از خانواده‌های قربانیان اقامه دعوی نمودیم. بر همین اساس، تاکنون پنج مورد از جنایت‌های گسترده طالبان و داعش را در محکمه جزایی بین‌المللی بطور رسمی اقامه دعوی کردیم.

او درباره‌ی حساسیت طالبان نسبت به کارها و فعالیت‌های‌ نهادهای حقوق بشری گفت: طالبان به‌ عنوان یک گروه تروریستی و افراط‌گرای قومی و مذهبی، سال‌ها بدون هیچ بازخواست مردم بی‌دفاع افغانستان بخصوص هزاره‌ها و شیعیان را بی‌رحمانه قتل عام کردند. اکنون که در کنار بحران مشروعیت با موضوع رسیدگی جنایت‌های خود در دیوان کیفری بین‌المللی مواجه شده‌اند، با نهادها و اشخاصی که علیه آنان اقدام کرده‌اند برخورد شدید می‌کنند و قصد انتقام‌گیری دارند به طوری‌ که همزمان با تحقیقات اخیر سازمان ما پیرامون جنایت‌های جنگی و بشری طالبان در ولایت دایکندی، تعدادی از همکاران محلی ما را دستگیر و مورد ضرب و شتم قرار دادند که من موفق به فرار شدم.

وی افزود: نیروهای طالبان افراد بازداشت‌شده را مجبور کردند تا هویت و محل اختفای من را افشا کنند، اما علی‌رغم مراجعه آنها به محل سکونت من، تاکنون موفق به دستگیری‌ام نشدند. اکنون تحت تعقیب طالبانم و از ترس تهدیدات آنها مجبور شدم مخفیانه زندگی کنم. طالبان، من و همکارانم را جاسوسان کفار خوانده و اقدام ما را خیانت علیه نظام‌شان دانستند و ما را تهدید به مرگ کردند. دفاتر من و حساب بانکی‌ام را نیز مسدود کردند.

او در ادامه تأکید کرد: طالبان هنوز یک گروه تروریستی است و در رویکرد سیاسی و ایدئولوژیکی‌اش تغییر نکرده است. عفو عمومی هم یک شعار کاملاً میان‌تهی است که بارها خلافش ثابت شده است. نباید از تروریستانی که سال‌ها دست‌شان به خون افراد بی‌گناه آغشته بوده و خودسرانه پیر و جوان این ملت را قتل عام کردند انتظار وفای به عهد داشت. تروریست به هیچ عهدی پایبند نیست.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا