آسیااخبارجهانجهان اسلامعراقکویت

بعد از ۳۰ سال؛ سازمان ملل پیچیده‌ترین پرونده عراق را مختومه می‌کند

30 سال پیش، ارتش حزب بعث عراق به دستور دیکتاتور سابق این کشور “صدام” به کشور کویت حمله کرد.
به نظر می رسد از تصمیم به انجام این حمله تا عملی شدن آن، مدت زمان زیادی طول نکشید و در نهایت، کشور کویت ظرف دو ساعت توسط ارتش عراق اشغال شد. اما پیامدهای این حمله که بر زندگی میلیون ها انسان تأثیر گذاشت، سه دهه ادامه داشت.

کمیته غرامت سازمان ملل متحد پس از گذشت ۳۰ سال از زمان تشکیل، به کار خود در نظارت بر پرداخت غرامت به کویت از سوی عراق پایان داد. شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است ۲۲ فوریه به انحلال این کمیته رای دهد.

کمیته غرامت سازمان ملل متحد ماه می سال ۱۹۹۱میلادی و بعد از اشغال کویت توسط عراق بر اساس مصوبه شورای امنیت سازمان ملل تشکیل شد.

این کمیته، دولت عراق را به پرداخت ۵۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار ملزم کرده بود. این غرامت به دولت کویت و زیرمجموعه های آن و دیگر افراد و شرکت ها و مجموعه هایی که در حمله نظامی عراق به کویت و اشغال این کشور، آسیب دیده بودند پرداخت شد.

دولت عراق در سال ۲۰۱۴ و به هنگام جنگ علیه داعش، پرداخت اقساط غرامت را متوقف کرد اما در سال ۲۰۱۸ پرداخت این پول را تاکنون ادامه داد.

انتظار می رود اتمام پرداخت غرامت کویت به حذف عراق از بند هفتم قطعنامه ۶۷۸ شورای امنیت و همچنین تأثیر آن بر ادغام مجدد سامانه بانکی این کشور به بانک‌های جهانی و بهره‌مندی از فراوانی مالی منجر شود.

ارتش عراق در دوران رژیم بعث و به دستور “صدام” در تاریخ ۱۱ مرداد 13۶۹ با حمله به کویت، این کشور را اشغال و آن را بخشی از خاک خود اعلام کرد. در واکنش به این اقدام، شورای امنیت سازمان ملل با صدور چند قطعنامه خواهان عقب نشینی صدام از کویت شد اما عراق این موضوع را رد کرد. در نهایت، امریکا با رهبری ائتلافی نظامی متشکل از چند کشور در دی ماه همان سال با حمله نظامی، ارتش عراق را از این کشور به عقب راند و اشغال کویت پایان یافت.

حمله ارتش عراق به کویت، زندگی میلیون ها انسان را دچار تغییر و دگرگونی کرد و آسیب های زیادی را به دنبال داشت. این حمله به مثابه یکی از ده ها جنایت “صدام” علیه بشریت به شمار می رود که در طول حکومتش باعث جان باختن میلیون ها انسان در جهان شد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا