آسیااخبارجهانجهان اسلام

تظاهرات مردم هند در اعتراض به ممنوعیت حجاب در مدارس و دانشگاه‌ها

کشور هند، با جا دادن هزاران دین، مذهب، آئین، مسلک و فرقه، “سرزمین ادیان و مذاهب” به حساب می آید و لذا انتظار می رود که پیروان ادیان و مذاهب مختلف بتوانند به راحتی و بدون هیچ مشکلی در کنار یکدیگر زندگی کنند و در اجرای عبادت ها و آئین های خود، آزاد باشد.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ اما گویا چنین موضوعی برای مسلمانان هند، استثناء است و آنها به راحتی حقوق دینی و مذهبی خود را بدست نمی آورند و همواره از سوی هندوها زیر فشار قرار دارند.

مسلمانان هند که در چند سال اخیر، به بهانه های مختلف از سوی هندوها شاهد افزایش روز افزون فشار و سرکوب بوده اند، این بار از داشتن حجاب اسلامی و استفاده از این پوشش در برخی اماکن مانند مدارس و دانشگاه ها، محروم هستند.

بر همین اساس صدها نفر از ساکنان ایالت کارناتاکا در جنوب هند، در اعتراض به ممنوعیت حجاب برای دانش‌آموزان و دانشجویان تظاهرات کردند.

تصاویر منتشر شده از تظاهرات اعتراض‌آمیز مردم هند حاکی از این است که روز دوشنبه گذشته، صدها هندی در دو شهر ایالت کارناتاکا با در دست داشتن پرچم هند، نسبت به تصمیم ممنوعیت حجاب در مدارس و دانشگاه‌های این ایالت تظاهرات کردند.

تظاهرات‌کنندگان انتظار دارند که دادگاه عالی این ایالت پیش از تصمیم‌گیری درباره لغو ممنوعیت حجاب و صدور مجوز بازگشت دانش‌آموزان محجبه به مدرسه، به درخواست این معترضان رسیدگی کند.

“سمیه روشن” مدیر سازمان اسلامی دختران در کارناتاکا، در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که این تصمیم ماهیتی تبعیض‌آمیز دارد و با حقوقی که در قانون اساسی هند آمده در تضاد است.

وی افزود: ممنوعیت پوشش حجاب یک تصمیم شخصی برای دانش‌آموزان است و دانش‌آموزان حق دارند آن را انتخاب کنند که در این صورت ضرری به هیچ کس نمی‌زند.

یک دبیرستان دولتی در ایالت کارناتاکا، ماه گذشته به دانش‌آموزان دختر دستور داد که در داخل مدرسه بدون حجاب باشند. به دنبال این تصمیم، سایر مدارس نیز از آن تبعیت کردند.

بنا به اعلام روزنامه‌های محلی، در پی اعتراضاتی که به دنبال این تصمیم رخ داد، مدرسه مذکور بخشی از تصمیم خود را لغو کرد و به دانش‌آموزان محجبه اجازه داد به شرطی که در کلاس‌های جداگانه بنشینند، می‌توانند به مدرسه بازگردند. دو مدرسه دیگر که از این تصمیم پیروی کرده‌اند نیز روز دوشنبه، تعطیل شدند.

از سوی دیگر در پی اقدام تروریستی و نافرجامی که علیه آقای اویسی، رئیس اتحادیه مسلمانان هندوستان، اعمال شد، سازمان جهانی نفی خشونت «مسلمان آزاد» از مراکز وابسته به دفتر مرجعیت شیعه، حضرت آیت الله العظمی حاج سید “صادق حسینی شیرازی” دام ظله و بنیاد جهانی حضرت آیت الله العظمی شیرازی، بیانیه ای صادر کرد و جنایت روا داشته شده بر رئیس اتحادیه مسلمانان هندوستان را محکوم کرد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا