آسیااخبارجهانجهان اسلامعراق

افزایش موارد قاچاق انسان، فروش اعضای بدن و باج گیری اینترنتی در عراق در سال گذشته

یکی از وحشتناک ترین جنایت ها در سراسر جهان، قاچاق انسان و فروش اعضای بدن است که این موضوع در کشورهای مختلف به دلایل گوناگون کمتر یا بیشتر از دیگر کشورها در جهان است.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ در همین راستا سازمان غیر دولتی «مصیر» با انتشار گزارشی فاش کرد که آمار جنایت های مربوط به قاچاق انسان و فروش اعضای بدن و نیز باج گیری اینترنتی در کشور عراق طی یک سال اخیر افزایش چشمگیری داشته است.

سازمان غیر دولتی «مصیر» که در زمینه مبارزه با قاچاق انسان فعالیت دارد، در جدید ترین گزارش خود اعلام کرد که در سال 2021 میلادی، 300 مورد جنایت قاچاق انسان گزارش و ثبت شده است.

خانم «ایمان سیلاوی» مدیر این سازمان افزود: همه سنین اعم از کودک، زن یا جوان در معرض قاچاق انسان قرار گرفته اند. تعداد زنانی که باندهای قاچاق انسان بویژه قاچاق دختران جوان و اعضای انسان را هدایت می کنند، در سال گذشته دو برابر شده و علاوه بر این، تعداد افرادی که اعضای بدن خود را به خاطر رفع نیازهای ضروری به معرض فروش گذاشتند نیز افزایش یافته است.

وی از نقش منفی برخی شبکه های اجتماعی درباره فریب دختران زیر سن قانونی و فریب آنها با وعده ازدواج انتقاد کرد و گفت: ۵۵ زن در سال گذشته، قربانی باج گیری الکترونیکی شدند.

سیلاوی با اشاره به اینکه بیشترین موارد باج گیری اینترنتی از زنان در استان های بغداد، الانبار، بصره، نینوا، کرکوک و میسان بوده، گفت: سال گذشته نیز تعداد ربوده شدگان به ۱۲۵ نفر رسید که بیشترشان با هدف باج گیری و تجاوز بود و قربانیان آن زنان، جوانان و کودکان بودند.

وی تعداد زنان بیوه در عراق را نیز دو میلیون نفر برآورد کرد و گفت: بیشتر این زنان با مشکلات مالی و تامین معاش روبرو بوده و حتی برخی از آنها از سوی کارمندان فاسد اداره های دولتی، مورد سوء استفاده قرار می گیرند.

رئیس سازمان مصیر در پایان خاطرنشان کرد: قوه قضائیه عراق همچنان در برخی احکامش از توسل به قانون مبارزه با قاچاق انسان شماره ۲۸ سال ۲۰۱۲ اجتناب می کند و بخصوص در موارد بهره برداری جنسی از قربانیان، بر اساس قانون مجازات شماره ۱۱۱ سال ۱۹۶۹ میلادی حکم صادر می کند و علاوه بر این نهادهای دولتی تعریف یکپارچه ای از مفهوم قاچاق انسان ندارند.

لازم به یادآوری است، در دو دهه اخیر در عراق قاچاق انسان و فروش اعضا، یکی از اصلی ترین راه های درآمدزایی سنی های تندروی القاعده و داعش بوده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا