آسیااخبارجهانجهان اسلام

درخواست سازمان ملل برای بازدید از استان مسلمان‌نشین چین

دبیر کل سازمان ملل متحد خواستار بازدید کمیسر عالی حقوق بشر این سازمان از وضعیت مسلمانان در ایالت سین‌کیانگ چین شد.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ گفته می شود چین مسلمانان را در این ایالت به شدت سرکوب می‌کند.

خبرهای رسیده نشان می دهد، مسلمانان در سین کیانگ چین تحت انواع فشارها سرکوب می شوند.

این اطلاعات می گویند مسلمانان نه تنها سرکوب می شوند، بلکه در اردوگاه هایی به بهانه های مختلف از آنها بیگاری کشیده می شود.

حالا برای چندمین بار دبیر کل سازمان ملل از رهبران چین خواسته که اجازه بازدید از وضعیت اویغورها در سین کیانگ را صادر کنند.

بنابر اعلام سازمان ملل “آنتونیو گوترش” دبیرکل این سازمان به رهبران چین گفته انتظار دارد مقامات این کشور به “میشل باشله” کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل اجازه بازدید ناشناس از این کشور، از جمله ایالت مسلمان‌نشین سین‌کیانگ را بدهند.

سازمان ملل اعلام کرد: گوترش با “شی جین پینگ” رئیس جمهور چین و “وانگ یی” وزیر خارجه این کشور در حاشیه بازی‌های المپیک زمستانی پکن دیدار کرده است.

باشله مدت‌هاست که به دنبال سفر به سین کیانگ برای بررسی اتهامات بدرفتاری علیه اقلیت اویغور است.

این موضوع روابط بین پکن و غرب را تیره کرده به طوری که واشنگتن پکن را به نسل‌کشی متهم کرده و برخی کشورها به رهبری آمریکا بازی‌های المپیک زمستانی چین را تحریم کرده‌اند.

فعالان حقوق بشری می‌گویند بدرفتاری چین علیه اویغورها شامل شکنجه، کار اجباری و بازداشت یک میلیون نفر در اردوگاه‌های کار اجباری است. چین این اتهامات را رد می‌کند و مدعی که این اردوگاه‌ها مراکز آموزشی هستند که برای مبارزه با افراط‌گرایی ایجاد شده‌اند.

چین همچنین تحریم بازی‌های المپیک زمستانی را به شدت محکوم کرده و مکرراً از منتقدان خود خواسته است تا از سیاسی کردن بازی‌های المپیک دست بردارند.

از طرفی بسیاری از کشورها مانند ایران سرکوب مسلمانان توسط چین را تنها به خاطر روابط سیاسی و اقتصادی نادیده گرفته و درباره آن سکوت می کنند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا