آسیااخبارجهانجهان اسلامعراق

توزیع زمین میان شهروندان عراقی برای حل بحران مسکن

دولت عراق به تلاش خود برای حل بخشی از بحران مسکن ادامه می دهد.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ این تلاش از طریق طرحی با عنوان «خانه من» در حال اجرا است که در آن به شهروندان زمین هایی برای ساخت مسکن ارائه می شود.

تاکنون حدود سه میلیون شهروند عراقی درخواست خود را برای اخذ زمین‌های مسکونی در همه استان‌های این کشور طی کمتر از چهار ماه از راه‌اندازی این سامانه ارائه کرده‌اند.

در گام نخست، ۸۴ هزار سند مالکیت زمین به افرادی که بیشترین امتیاز را اخذ کرده‌اند، اعطا شده به خصوص که سازوکار اخذ سند بر اساس درجه نیازمندی به این زمین‌ها اعطا می شود.

به گفته مسئولان دولت عراق، میلیون‌ها شهروند عراقی تاکنون در سامانه خانه من ثبت نام کرده اند.

بر اساس این طرح، افرادی که به آنها زمین تعلق می‌گیرد، وام نیز برای ساخت آن دریافت خواهند کرد. همچنین وزارت مسکن نیز شرکت‌های سرمایه‌گذاری را برای اجرای پروژه‌های خدماتی در مناطق ساخت منازل انتخاب نموده است.

«مصطفی کاظمی» نخست‌وزیر عراق در ۲۴ ژوئن گذشته از اختصاص ۵۵۰ هزار قطعه زمین در سراسر عراق خبر داده بود و گفت: این زمین‌ها برای خانواده‌های شهدا، نیازمندان، روزنامه‌نگاران و کارمندان دولت در سراسر عراق اختصاص یافته است.

این طرح دسامبر گذشته مطرح شد و دولت عراق اعلام کرد وزارت مسکن، دفتر نخست وزیری و دیگر نهادهای مربوطه مسئول اجرای آن هستند.

در همین راستا «صباح عبداللطیف» مشاور نخست وزیر عراق در امور عمران و سرمایه‌گذاری گفت: طرح خانه من گام‌های مهمی در مسیر اجرایی شدن برداشته و تاکنون ۱۸۶ هزار مسکن از مجموع ۵۵۰ هزار قطعه زمین به شهروندان اعطا شده و حدود ۳۸۰ هزار قطعه زمین باقی مانده که در حال تفکیک بوده و به زودی میان شهروندان توزیع خواهد شد.

وی افزود: مرحله آتی کار تفکیک اراضی، تدوین طرحی برای ارائه خدمات خواهد بود تا این زمین‌ها دارای خدماتی چون آب و فاضلاب، برق، اینترنت و خیابان‌های آسفالت شده باشند. مساحت هر قطعه زمین اعطا شده به هر شهروند عراقی ۲۰۰ متر مربع است اما مساحت بنا ۱۲۰ متر خواهد بود.

عبداللطیف تاکید کرد: سقف زمانی این طرح با توزیع آخرین قطعه زمین در ۱۷ موقعیت در شهرهای عراق به جز اقلیم کردستان به پایان خواهد رسید و همه این مناطق خارج از طراحی اصلی شهرهای عراق قرار دارد.

کارشناسان می گویند که عراق با توجه به بحران تراکم جمعیت از سه دهه پیش، نیازمند این طرح بوده و دست کم سالانه باید 200 هزار واحد مسکونی در این کشور ساخته شود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا