آسیااخبارافغانستانجهانجهان اسلام

ادامه وضعیت نابسامان افغانستان زیر چتر حکومت سنی‌های تندروی طالبان

کشور افغانستان در حال عبور از برهه‌ای بسیار طاقت و فرسا است.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ با تسلط سنی های تندروی مشکلات در داخل افغانستان افزایش یافت و کار به جایی رسید که افغانستانی های خارج از این کشور نیز با مشکلات گوناگونی مواجه شدند.

کشور افغانستان یکی از بدترین ایام خود را می گذراند و این در حالی است که پس از تسلط سنی های تندروی طالبان بر این کشور، اوضاع سخت تر شده است.

برای مثال ده ها سازمان حقوق بشری درباره گرسنگی مردم این کشور،خصوصا کودکان هشدار داده اند.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) هشدار داد که گرسنگی جان یک میلیون کودک در این کشور را در زمستان سال جاری تهدید می‌کند.

به گفته مقامات سازمان ملل، برای نجات کودکان در افغانستان باید کمک فوری ۱۹۲ میلیون دلاری جامعه بین المللی هرچه زودتر اجرایی شود.

از سوی دیگر، «برنامه جهانی غذا» نیز گفته است که ۲۳ میلیون نفر از مردم افغانستان در زمستان امسال به کمک فوری نیاز دارند.

شرایط سخت و زمستان سرد سال جاری سبب شده است که مردم در نقاط مختلف افغانستان به دلیل فقر شدید به فروش اعضای بدن و فرزندان خود روی آورند.

پیش از این نیز برخی نهاد‌های بین المللی و سازمان ملل نسبت به بروز فاجعه انسانی در افغانستان هشدار داده بودند.

یونیسف همچنین از آمریکا خواسته تا در مورد تصمیم خود درباره تعلیق برنامه فولبرایت برای دانشجویان افغانستان تجدید نظر کند.

این در حالی است که برخی مقام‌های آمریکایی روز جمعه در مصاحبه با شبکه ای بی سی نیوز گفته بودند که دیگر شهروندان افغانستان نمی توانند در برنامه فولبرات شرکت کنند.

به گفته abc نیوز، سال گذشته ۱۴۰ نامزد نیمه نهایی این برنامه انتخاب شده بودند، اما پس از خروج امریکا و سقوط کابل و هرج و مرج ناشی از آن، سرنوشت این برنامه در هاله ای از ابهام قرار گرفت.

این گزارش، خبر تعلیق برنامه فولبرایت را «ویرانگر» خوانده است.

با این حال، برنامه فولبرایت و مزایای آن برای بیش از ۱۰۰ دانشجوی فولبرایت از افغانستان که در آمریکا تحصیل می‌کنند، ادامه می‌یابد.

برنامه فولبرایت توسط دفتر امور آموزشی و فرهنگی وزارت امور خارجه امریکا اداره می‌شود.

این برنامه توسط کنگره در سال ۱۹۴۶ با هدف ایجاد روابط بین‌المللی با ارائه کمک‌های مالی به شهروندان ایالات متحده برای تحصیل یا تدریس در خارج و به شهروندان غیر آمریکایی برای تحصیل در آمریکا ایجاد شد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا