آفریقااخبارجهانجهان اسلام

از پایمال شدن حقوق شیعیان تونس تا امضای منشور ملی همزیستی مشترک توسط طوایف مذهبی

نمایندگان طوایف مذهبی در تونس از امضای منشور ملی همزیستی مشترک خبر دادند. این اولین اقدام از نوع خود در تونس به شمار می رود.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ این منشور در حالی امضا شده که شیعیان تونس به رغم اینکه عدد قابل توجهی از کل جمعیت این کشور را تشکیل می دهند، سال های سال است از سوی مخالفان زیر شدید ترین فشارها قرار گرفته و از داشتن آزادی در انجام اعمال و مناسک دینی و مذهبی خود محروم بوده اند.

روز چهارشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در شهر تونس پایتخت کشور تونس، منشور ملی همزیستی مشترک توسط طوایف مذهبی امضا شد.

امضای این منشور با حضور نمایندگانی از دین اسلام، مسیحیت، یهودیت، بهائیت، طرق صوفی و دیگر فرق مذهبی صورت گرفت.

شیخ “کریم شنیبه” سخنگوی این ابتکار عمل، طی اظهاراتی گفت: هدف از این منشور، ارائه تصویری جایگزین از اختلافات مذهبی به دور از احکام سابق است که درگیری های بین ادیان را به تصویر می کشیدند.

وی در ادامه افزود: تنوع دینی ثروت جامعه ما و انگیزه ای برای یکپارچه کردن تلاش ها جهت بهبود زندگی انسان است.

این منشور بر آزادی برگزاری مناسک دینی به دور از هرگونه استثنا و تبعیض، مبارزه با خشونت و افراط گرایی از طریق تدوین قوانینی که بر اساس آن فتاوا و گفتمان های محرک انزوای دیگران جرم محسوب می شود، احترام به نمادهای دینی و اماکن عبادی و دور نگه داشتن آن از هرگونه بهره برداری سیاسی و همچنین اصلاح روش های تربیتی اشاره دارد به گونه ای که زمینه پذیرش دیگران توسط جوانان را فراهم آورد.

گفتنی است، 98 % از جمعیت 14 میلیونی تونس را مسلمانان تشکیل می دهند. در همین حال شیعیان حدود 15 % از کل جمعیت مسلمان را تشکیل می دهند و این یعنی حدود 12 تا 13 % کل جمعیت تونس را شیعیان تشکیل می دهند.

این منشور در حالی امضا شده که به نظر می رسد پیروان ادیان و مذاهب مختلف به دنبال تأمین حقوق و منافع خود هستند در حالی که پیروان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام که جمعیت قابل توجهی از کل کشور تونس را تشکیل می دهند، در چند دهه اخیر همواره از سوی دولت یا پیروان دیگر مذاهب، زیر شدید ترین فشارها قرار گرفته اند و از اجرای مناسک دینی و مذهبی خود محروم بوده اند.

حال امید است امضای چنین منشوری، آزادی بیشتری را برای شیعیان تونس به دنبال داشته باشد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا