آسیااخبارجهانجهان اسلامعراق

اردوگاه‌های آوارگان عراقی؛ پناهجویان بی‌سرپناه که با برف و سرما دست و پنجه نرم می‌کنند

همچنان پرونده آوارگان عراقی در این کشور، لاینحل باقی مانده است؛ آوارگانی که در نتیجه یورش گروه تروریستی داعش در ژوئن سال ۲۰۱۴ میلادی از خانه و کاشانه خود بیرون رانده شدند.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ بدون شک اگر هر چه سریع تر فکر و چاره ای برای این افراد بیگناه از سوی مسئولان مربوطه صورت نگیرد، فاجعه ای انسانی رخ خواهد داد که جبران خسارت های آن، غیر ممکن خواهد بود.

با بازگشت شمار زیادی از آوارگان پس از پایان عملیات نظامی علیه سنی های تندروی داعش در سال ۲۰۱۷ میلادی، اما هنوز هم ده‌ هزار آواره در اردوگاه‌ها و کمپ‌ها باقی مانده‌اند و با اوضاع نابسامان خدمات‌رسانی و معیشتی دست به گریبان هستند.

این در حالی است که شمار قابل توجهی از آوارگان که به شهرهای خود بازگشته‌اند؛ در نتیجه نابودی منازل در حلبی‌آبادهایی سکونت دارند که از پیش پا افتاده‌ترین خدمات محروم است.

در این میان، گام‌های دولت‌های متوالی عراق از سال ۲۰۱۷ میلادی برای تعامل با این پرونده انسانی بسیار کُند بوده و پرونده‌های دیگر در اولویت آنها قرار داشته است.

همچنین بنا به دلایل امنیتی و سیاسی و حتی فراهم نبودن اوضاع مناسب معیشتی به خصوص نبود فرصت کاری برای آوارگان بازگشته، همه منجر به بسته نشدن این پرونده سرشار از درد و رنج شده است.

اکنون ۲۶ اردوگاه در اقلیم کردستان باقی مانده که بنا به دلایلی نظیر مشکلات امنیتی، اقتصادی، پرداخت غرامت، بازگشت داوطلبانه و وجود مشکلات قبيله‌ای هنوز چاره ای برای حل مشکلات آنان یافت نشده و آوارگان اکنون در این هوای به شدت سرد در چادر و با امکانات بسیار اندک روزگار می گذرانند و دولت فدرال باید با همکاری دولت محلی اقلیم کردستان اقدامات عاجل و جدی برای حل مشکلات آوارگان در اردوگاه‌ها اتخاذ کند.

عراق طی سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ میلادی ۱۷۲ اردوگاه آوارگان را بسته است. دولت الکاظمی از زمان روی کار آمدن ۵۰ اردوگاه را بسته و اکنون در تلاش است تا اردوگاه الجدعه را که اخرین کمپ در خارج از اقلیم کردستان است، ببندد. اردوگاه الجدعه یکی از ۵ اردوگاهی است که در استان نینوا به هنگام عملیات نظامی علیه گروه تروریستی داعش ایجاد شده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا