آسیااخبارایرانجهانجهان اسلام

یک جامعه شناس: ایران در حال تبدیل شدن به جامعه سکولار است

بیش از چهار دهه از انقلاب ایران می گذرد. انقلابی که خود را “اسلامی” نامید و با هدف مبارزه با فساد، ظلم، جور و بی دینی رخ داد.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ اما اکنون بعد از چهار دهه از وقوع این انقلاب، به ازعان کارشناسان مختلف ایرانی، این کشور در حال تبدیل شدن به جامعه ای سکولار است و منشأ آن عملکرد مسئولان و حکومت دینی است.

“تقی رستم‌وندی” معاون وزیر کشور ایران اخیرا آماری درباره وضعیت اجتماعی و دینی جامعه ایران منتشر کرده که حاشیه های زیادی را به دنبال داشته است.

وی در این باره گفت: میل به ایجاد تغییرات اساسی در کشور افزایش پیدا کرده است. گرایش مردم به حکومت سکولار زنگ خطری برای ما است.

در واکنش به این اظهارات، “تقی آزاد ارمکی” استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران گفت: برخی مسئولان ما صبح تا شب در حال ترویج ادبیات دینی هستند. از طرفی هر چیزی که زیاد گفته شود، واکنش عکس و افراطی به خودش می‌گیرد. جامعه ما دچار یک دلزدگی دینی شده‌اند. یکی از اشتباهات جمهوری اسلامی این بود که از همان آغاز حکومت‌اش تا به الان شروع به گزینش و آموزش دینی به مردم کرد.

وی در ادامه افزود: در حال نزدیک شدن به جامعه سکولار هستیم. اینکه هم رسانه‌ها و هم دستگاه‌ها نسبت به وضع موجود سکوت کرده اند، بسیار خطرناک است.

این جامعه شناس ایرانی افزود: وضعیت حال حاضر جامعه ما مثل آتش زیر خاکستر است یعنی در حال حاضر با وجود این همه مشکلات هیچکس هیچ اعتراضی از خود نشان نمی‌دهد، هیچکس هیچ حرفی نمی‌زند؛ این خطرناک است و این سکوت ممکن است با وزش یک باد آتش آن شعله‌ور شده و اتفاقات بزرگی در کشور رقم بزند.

“تقی آزاد ارمکی” گفت: ریشه‌ بی دینی جامعه ما به دلیل عملکرد برخی مسئولان و حکومت دینی است. برخی نهادها در جمهوری اسلامی تظاهرگرایی دینی را ترویج می‌کند. اشتباه جمهوری اسلامی این بود که در همان آغاز شروع به گزینش و آموزش دینی کرد. جامعه ما دچار یک نوع دلزگی دینی شده است. به همین دلیل جامعه روحانیت و دین‌داران در جامعه ما مشروعیت و مقبولیت خود را از دست داده است.

وی افزود: در حال حاضر در جامعه ما دین به شدت مورد انتقاد قرار گرفته شما همین الان به فضای مجازی‌مان نگاه کنید؛ پر از نقد و به سخره گرفتن دین و دین‌داران است! ریشه‌ بی دینی جامعه ما به دلیل عملکرد برخی مسئولان و حکومت دینی است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا