آسیااخبارایرانجهانجهان اسلام

آمارهای رسمی از بحران اجتماعی در ایران

بررسی‌های انجام شده در ایران نشان می دهد نه تنها آمار مصرف مشروبات الکی در این کشور روز به روز در حال افزایش است، بلکه ایران با یک بحران اجتماعی واقعی روبروست.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ از افزایش آمار معتادان و بالا رفتن درصد خودکشی ها گرفته تا عدم وجود عدالت اجتماعی و آمار تکان دهنده سقط جنین و دیگر مشکلات و معضلات اجتماعی، همه و همه نشان دهنده بروز این بحران در این کشور است.

“تقی رستم وندی” معاون وزیر کشور ایران و رئیس سازمان امور اجتماعی، درباره وضعیت مصرف «الکل» در این کشور به عنوان یک آسیب اجتماعی، گفت: نرخ شیوع الکل در کشور بین ۹ تا ۱۰ % افراد بالای ۱۵ تا ۶۴ سال است به طوری که سالانه بیش از پنج میلیون نفر در ایران الکل مصرف می‌کنند.

وی در دومین همایش ملی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام که در وزارت کشور برگزار شد، به بیان آمارهایی در حوزه آسیب‌های اجتماعی بر اساس پژوهش‌های انجام شده پرداخت و درباره وضعیت مصرف الکل در کشور اظهار کرد: در حالی باید به مصرف الکل توجه کرد که رسانه‌های ما به هیچ عنوان جسارت پرداختن به تغییر نگرش مردم نسبت به الکل را ندارند.

رئیس سازمان امور اجتماعی در ادامه با اشاره به وضعیت اعتیاد در کشور، از اعتیاد به عنوان بحث “مرگ” و “زندگی” یاد و تصریح کرد: سالیانه بین ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر در کشور بر اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند، لذا باید فرهنگ عمومی پذیرای کاهش مصرف دخانیات در کشور شود. به گفته رستم وندی، نگرش ۲۷ درصد مردم به مصرف مواد مخدر، مثبت است.

وی با اشاره به مصرف «تریاک» طی ۵۰۰ سال در جامعه ایرانی به عنوان ماده‌ای دارویی، این را هم گفت که اکنون آسیب‌های حاصله از مصرف این مواد به عنوان اولین ماده مخور کشور، بسیار زیاد است.

او در ادامه سخنان خود با اشاره به آسیب خودکشی با بیان اینکه دین اسلام از جمله سنگرهای مهم جلوگیری از خودکشی است، گفت: سالیانه در کشور حدود ۱۰۰ هزار نفر اقدام به خودکشی می‌کنند که البته مرگ و میر ناشی از این اقدامات حدود ۵۰۰۰ تا ۵۵۰۰ نفر است، با این حال اگر این سیر صعودی مدیریت نشود در آینده نه چندان دور در رده کشورهایی قرار خواهیم گرفت که میزان خودکشی در آن نگران کننده است.

رستم وندی با اشاره به نتایج پیمایش‌های انجام شده، ادامه داد: حدود ۴۰ تا ۴۵% مردم اعلام کرده‌اند که نه خود مردم و نه مسئولین قانون را رعایت نمی‌کنند و بدیهی است در جامعه‌ای که ۴۹ % مردم اینگونه فکر می‌کنند، بحث هنجار شکنی طبیعی تر به نظر آید. از سوی دیگر حدود ۵۰ % مردم اعتقاد دارند که میزان تحقق عدالت و برابری در جامعه کم است و اگر نگرش عمومی این باشد که در جامعه برابری وجود ندارد و عدالت رعایت نمی‌شود، افراد انگیزه‌ای پیدا می‌کنند تا خودشان به دنبال استیفای حقوق خود روند.

وی در بخش دیگر سخنان خود به آمار موجود در حوزه سقط جنین نیز اشاره و تصریح کرد: مطابق با آمارهای موجود در وزارت بهداشت ۲۳۰ هزار سقط در سال و مطابق با برخی پژوهش‌ها ۳۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزار سقط جنایی و یا غیر قانونی در سال انجام می‌شود که باید به آن رسیدگی کرد.

در پایان می توان گفت که ایران در چهار دهه اخیر، در زمینه حل بحران های اجتماعی نه تنها موفق عمل کرده، بلکه کارنامه ای بسیار بد در اختیار دارد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا