اخباراروپاجهانجهان اسلامفرهنگ و هنر

قبرستان جدید؛ پروژه بزرگ مسلمانان هلند

روز 23 ژانویه 2022 میلادی روز بسیار مهمی برای مسلمانان هلند به ویژه اوترخت و موسسه قبرستان های اسلامی (BIBIN) خواهد بود. شورای شهرداری شهر اوترخت درباره دو درخواست ارائه شده در خصوص مدیریت و نگهداری قبرستان جدید اسلامی در این شهر را بررسی خواهد کرد.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ یک درخواست را موسسه BIBIN به منظور برعهده گرفتن مسئولیت مدیریت این قبرستان که قرار است ایجاد شود، ارائه کرد.

جمعی از مدیران برخی از مساجد این شهر که زیر چتر این موسسه هستند نیز، درخواست مشابهی را ارایهٔ کردند.

این مئسله تعدادی از فعالان جامعه مدنی و مسلمانان را شگفت زده کرده است.

موسسه قبرستان های اسلامی در هلند به منظور بررسی امکان ایجاد قبرستان برای تدفین مسلمانان شهر اوترخت و اطراف آن مانند قبرستان زاود لارن در شمال شرق این کشور با شهرداری این شهر تماس گرفت.

همچنین جلساتی با مسئولان مساجد به منظور مطلع کردن آنها از درخواست ارائه شده به شهرداری و جویا شدن از نظرات و پیشنهاداتشان برگزار شد. همچنین آنها را برای همکاری و مشارکت در این پروژه دعوت کردند.

اما نکته عجیب این است که به جای اینکه مسئولان این مساجد که برای حمایت از درخواست این موسسه در کنار آنها قرار گرفتند، با ارائه درخواست رقابتی دعوت این موسسه و تجربه موفقیت آمیز آن در این زمینه را نادیده گرفتند و اصل همکاری و تقوا را زیرپا گذاشتند.

قبرستان ریاض الجنة نقش مهمی در استقبال و تدفین اموات مسلمانان به ویژه مراکشی ها درطول کرونا داشته است.

بنابراین به دلیل بسته شدن حریم هوایی مراکش برای انتقال مردگان به این کشور، این قبرستان تنها پناهگاه ارزان برای تدفین ابدی در این کشور بود.

آنها می گویند که اعترض ما در موسسه قبرستان های اسلامی به درخواست مسئولان مساجد به معنای کوچک شمردن آنها یا زیرسوال بردن اعتبار آنها نیست، بلکه این اعتراض مبتنی بر مفهوم تخصص و صلاحیت است.

این موسسه یک سازمان غیرانتفاعی است که به منظور تحقق آرزوی دیرینه جامعه مسلمان برای ایجاد قبرستان های اسلامی در هلند تاسیس شده است.

این رویا با افتتاح قبرستان اسلامی ریاض الجنة در شمال شرقی هلند محقق شد. این قبرستان بزرگ‌ترین مکان اسلامی برای تدفین در غرب اروپاست.

این موسسه می گوید که تجارب بسیاری را در زمینه مدیریت دارد که باید در پروژه قبرستان جدید اسلامی در اوترخت به کار گرفته شود.

بر همین اساس، از همه فعالان جامعه مدنی، افراد موسسه ها خواسته شده از درخواست این موسسه که در حال حاضر مورد توجه شهرداری اوترخت است، حمایت کنند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا