آسیااخبارایرانجهانجهان اسلام

نگاهی به آمار ازدواج و طلاق در ایران در فصل تابستان

آمار ازدواج و طلاق در ایران، دیگر به صورت فصلی قابل مقایسه می شود، زیرا عوامل زیادی بخصوص مشکلات اقتصادی این کشور، باعث افزایش چشمگیر طلاق و کاهش ازدواج ها در چند سال اخیر شده است.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ بر اساس جدید ترین بررسی های انجام شده، آمار ازدواج ها در ایران پایین آمده و طلاق ها همچنان در حال افزایش است.

ازدواج پیوندی آسمانی است که بر روی زمین بسته می شود. سنتی که باعث بقای بشریت شده و بسیار مورد سفارش دین مبین اسلام نیز هست.

اما کشوری مانند ایران که داعیه دار اسلام و تشیع بوده در این زمینه هم مانند بسیاری دیگر از زمینه ها موفق عمل نکرده است.

بر پایه آمار ثبت احوال ایران, در تابستان سال ۱۴۰۰ آمار مجموع ازدواج ها ۱۳۴ هزار و ۲۰۸ مورد بوده در حالی که در بهار سال ۱۴۰۰ در مجموع ۱۵۹ هزارو ۳۳۹ مورد ازدواج به ثبت رسیده است.

از مجموع ۱۳۴ هزارو ۲۰۸ ازدواج ثبت شده در تابستان سال ۱۴۰۰ در ایران بیشترین ازدواج به ترتیب مربوط به استان های تهران با ۱۷ هزارو ۴۶۴ مورد، خراسان رضوی با ۱۲ هزارو ۳۲۰ مورد و خوزستان با ۸ هزارو ۸۵۰ مورد است.

همچنین کمترین ازدواج ثبت شده در کشور نیز در همین زمان به ترتیب مربوط به استان های سمنان با ۸۵۴ مورد، ایلام ۹۳۱ مورد و بوشهر با یک هزارو ۲۷۲ مورد ازدواج بوده است.

بر پایه آمار ثبت احوال ایران همچنین کل طلاق های ثبت شده در تابستان سال ۱۴۰۰ در مجموع ۴۸ هزارو ۳۲۵ مورد بوده در حالی که در بهار سال ۱۴۰۰ بر پایه این آمار ۴۲ هزارو ۳۳۱ طلاق به ثبت رسیده است.

از مجموع ۴۸ هزارو ۳۲۵ طلاق ثبت شده در تابستان سال ۱۴۰۰ در ایران کمترین طلاق به ترتیب مربوط به استان های ایلام با ۲۳۲ مورد، کهگیلویه و بویراحمد با ۳۲۸ مورد و خراسان جنوبی با ۳۴۲ مورد است.

همچنین بر اساس گزارش آمار ثبت احوال این کشور، بیشترین طلاق ثبت شده در کشور نیز به ترتیب مربوط به استان های تهران با ۸ هزارو ۸۷۰ مورد، خراسان رضوی ۵ هزارو ۳۱۲ مورد و اصفهان با ۲ هزارو ۶۵۵ مورد بوده است.

به این ترتیب اقدامات البته ناکافی حکومت ایران برای تشویق جوانان به ازدواج نه تنها فایده ای نداشته، بلکه آمار طلاق نیز رشد کرده است.

البته کارشناسان می گویند مسائل دینی، فرهنگی و اقتصادی نقش بسزایی در این تعادل معکوس ایفا کرده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا