اخباراروپاجهانجهان اسلام

گاردین: چرا مسلمانان فرانسه نگران ریاست پاریس بر اروپا هستند؟

این نگرانی وجود دارد که گفتمان سیاسی تفرقه‌انگیز ضد اسلامی کشور فرانسه به سیاست‌گذاری نهادی اتحادیه نفوذ کند.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ این کشور ریاست شش ماه آینده اتحادیه اروپا را عهده دار شده و این با انتخابات ریاست جمهوری فرانسه نیز همزمان است.

فرانسه ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را برای شش ماه آینده به عهده گرفته است، فرصتی که “امانوئل ماکرون” بدون شک از آن برای سوق دادن اروپا به سمت هدف خود یعنی «خود مختاری استراتژیک» بیشتر در جهان استفاده خواهد کرد.

برخی در بروکسل نگرانند که انتخابات ریاست جمهوری که در ماه آوریل برگزار خواهد شد، می‌تواند در ریاست فرانسه در اتحادیه اروپا تداخل ایجاد کند. این اطمینان‌بخش نیست که تصمیم مکرون، برای برافراشتن پرچم آبی و طلایی اتحادیه اروپا در طاق پیروزی در پاریس، خشم نامزدهای انتخاباتی راست افراطی و محافظه‌کار را برانگیخته است.

اما بسیاری از مسلمانان اروپایی به دلیل دیگری نگران حضور فرانسه در کرسی اتحادیه اروپا هستند: آنها می‌ترسند که گفتمان سیاسی تفرقه‌انگیز علیه مسلمانان فرانسه به شکل خطرناکی به سیاست‌گذاری اتحادیه اروپا نفوذ کند.

مبارزات انتخاباتی فرانسه اساساً به این معنی است که این فصل برای حمله آزادانه به مسلمانان در فرانسه باز است.

بسیاری از سیاستمداران فرانسوی اسلام هراسی را به عنوان یک استراتژی انتخاباتی پذیرفته‌اند. بحث های افراطی در مورد اسلام و مسلمانان، آمیخته با حملات نژادی و مهاجرتی به شکل کاملا محسوسی افزایش می یابند.

بطور نگران کننده‌ای، حمله به مسلمانان دیگر تنها وظیفه مارین لوپن، نامزد راست افراطی ضد مهاجران نیست. “جرالد دارمانین” وزیر کشور تندروی مکرون در جریان یک مناظره تلویزیونی، لوپن را متهم کرد که نسبت به اسلام نرم رفتار می کند. اریک زمور، کارشناس تلویزیونی سابق، دستور کار بدتری علیه مسلمانان به مناظرات ریاست جمهوری آورده است، این در حالی است که نامزد حزب جمهوری گرایان گولیست، والری پکرس، موضع سختگیرانه‌ای در مورد مهاجرت اتخاذ کرده است.

خود مکرون که انتظار می‌رود مجدداً انتخاب شود، در حال اجرای موجی از سیاست‌های ضد اسلامی است، از جمله لایحه‌ای که ظاهراً با هدف جلوگیری از «تجزیه‌طلبی» و ظهور «جامعه مخالف» در میان شش میلیون شهروند مسلمان فرانسه انجام می‌شود.

دولت مکرون همچنین بدلیل تعطیلی «جمعیت ضد اسلام هراسی» در فرانسه، یک نهاد پیشرو و ضد تبعیض که جنایات ناشی از نفرت علیه مسلمانان را مستند می کند، مورد انتقاد قرار گرفته است.

اما هراس اصلی در حال حاضر این است که فرانسه از ریاست اتحادیه اروپا به منظور فشار برای اقدامات شدیدتر در سراسر اروپا استفاده کند.

ترس مسلمانان فرانسه در دیگر نقاط اروپا مانند دانمارک و اتریش نیز دیده می‌شود. این خطر وجود دارد که گفتمان ضداسلامی فرانسه دیگران را نیز در اروپا تحریک به اقدامات مشابه و حتی بدتر علیه مسلمانان کند.

با توجه به اینکه حدود یک سوم از رای‌دهندگان فرانسوی گفته‌اند به نامزدهای راست افراطی و ملی گرایان افراطی رای خواهند داد، وحشت مسلمانان در فرانسه احتمالا در ماه‌های آینده تشدید خواهد شد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا