اخباراروپاجهانجهان اسلام

انتقاد شدید مسلمانان انگلیس از لایحه جدید شهروندی

شورای مسلمانان انگلیس از لایحه پیشنهادی جدیدی که امکان سلب مخفیانه شهروندی افراد دوتابعیتی را به دولت این کشور می‌دهد به شدت انتقاد کرد.

این شورا اعلام کرد، قانون پیشنهادی که به دولت بریتانیا اجازه می‌دهد تا بطور مخفیانه تابعیت بریتانیایی را از شهروندان دوتابعیتی سلب کند، بطور آشکار نژادپرستانه است و بافت جوامع اقلیت این کشور را تهدید می‌کند.

“زارا محمد” دبیر کل شورای مسلمانان بریتانیا با انتشار بیانیه‌ای گفت: لایحه ملیت و مرزها توهین به حقوق بشر است. به نظر می‌رسد این لایحه تلاش دیگری برای به حاشیه راندن بیشتر گروه‌های اقلیت است و در عین حال آزادی‌های مدنی ما را از بین می‌برد.

در ادامه این بیانیه آمده: جوامع اقلیت در سراسر بریتانیا عمیقاً از این لایحه نگران هستند، به‌ ویژه به دلیل آنچه در پی مرگ غم‌انگیز پناهندگان در کانال «مانش» دیده‌ایم. ملیت و تابعیت یک امتیاز نیست بلکه یک حق انسانی است. ما از همتایان می‌خواهیم که صریح صحبت کرده و به این لایحه رأی منفی دهند.

این فراخوان در حالی مطرح می‌شود که اعضای مجلس اعیان برای بررسی لایحه بحث برانگیز پیشنهادی “پریتی پاتل” وزیر کشور، تشکیل جلسه دادند.

این لایحه که منتقدان آن را لایحه ضد پناهجویان نامیده‌اند، حاوی مقرراتی است که به پاتل اجازه می‌دهد تا بدون اطلاع قبلی شهروندی افراد را حذف و یک سیستم دو لایه برای پناهجویان ایجاد کند.

100 نفر از چهره‌های جامعه مدنی قبلاً در نامه‌ای سرگشاده لایحه ملیت و مرزهای پیشنهادی دولت را محکوم کرده‌ و آن را بطور آشکار نژادپرستانه خوانده‌اند.

در نامه سرگشاده این گروه، این قانون به عنوان مسیری برای سلب حق رأی و حتی اخراج رنگین‌پوستان در مقیاسی بی‌سابقه توصیف شده است.

“محمد ربانی” مدیر عامل سازمان حقوق بشری “کِیگ” (CAGE) گفت: این لایحه به دنبال تقویت اختیار محرومیت نژادپرستانه و اسلام‌هراسی و تضعیف بیشتر حق دادرسی و تجدید نظر عادلانه است. این اختیارات باید بطور کامل لغو شوند.

از سوی دیگر جمعی از جوانان مسلمان در انگلیس پویشی را در این کشور با هدف مقابله با اسلام‌ستیزی در جهان راه‌اندازی کردند که در شبکه‌های اجتماعی با استقبال خوبی همراه شده است.

بر اساس نتایج تحقیقات صورت گرفته، ضریب خشونت علیه مسلمانان و حوادث مرتبط با اسلام‌هراسی در بخش‌هایی از انگلیس تا ۸۰ % پس از برگزیت افزایش داشته و پلیس نسبت به پیگیری این موارد کوتاهی می‌کند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا