اخباراروپاجهانجهان اسلام

تلاش برای قانونی کردن اسلام‌ستیزی در اروپا

اسلام هراسی در کشورهای غربی و خصوصا اروپا رو به رشد است.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ تفکری که هر چند اقدامات تروریستی سنی های تندرو باعث تشدید آن شده، به نظر می رسد به مذاق دولت مردان اروپایی هم بد نیامده. تا آنجا که روی قوانین تاثیر گذاشته است.

گزارش سالانه «اسلام‌هراسی در اروپا» حاکی از تلاش برای قانونی‌کردن اسلام‌ستیزی و اعمال تبعیض علیه مسلمانان در بسیاری از کشور‌های اروپایی است.

این گزارش با عنوان «گزارش اروپایی اسلام‌هراسی ۲۰۲۰» در ۸۸۶ صفحه از سوی ۳۷ مرکز دانشگاهی از کشورهای مختلف تهیه شده است.

در این گزارش پدیده اسلام‌هراسی در ۳۱ کشور که عمدتاً در قاره اروپا قرار دارند، بررسی شده است.

در گزارش مذکور اقدامات برخی از دولت‌های اروپایی در راستای اعمال تبعیض علیه مسلمانان و تلاش برخی از سیاستمداران راست افراطی برای قانونی کردن اسلام‌ستیزی گردآوری و تدوین شده است.

مهم‌ترین اقداماتی که از سوی این گزارش به عنوان تلاش برای قانونی کردن اسلام‌هراسی در کشورهای اروپایی ذکر شده، به این شرح است:
دولت اتریش یک نقشه دیجیتالی به نام «نقشه ملی اسلام» تدوین کرده است. این نقشه فهرستی از اسامی و آدرس بیش از ۶۲۰ مسجد، انجمن اسلامی و مقامات مسلمان را در خود جای داده است. کارشناسان گفته‌اند: این نقشه دیجیتال، مسلمانان را به عنوان مجرمان احتمالی معرفی می‌کند.

در بلژیک نیز دادگاه قانون اساسی در ژوئیه ۲۰۲۰ حکم ممنوعیت نمادهای سیاسی و مذهبی به ویژه حجاب را در مؤسسات آموزش عالی صادر کرد.

از سویی در دانمارک، حزب راست افراطی موسوم به حزب مردم دانمارک طرحی را برای ممنوعیت حجاب اسلامی در تمام نهادهای عمومی به پارلمان ارائه کرد، اگرچه این طرح از سوی پارلمان رد شد.

در فرانسه، حزب حاکم لایحه‌ای را به پارلمان ارائه کرده که بر اساس آن استفاده از روسری در اماکن عمومی برای دختران زیر ۱۸ سال ممنوع شده است.

در آلمان، یک قاضی ترک‌تبار به دلیل پوشیدن روسری در جریان محاکمه از سمت خود برکنار شد.

وزیر آموزش و پروش سوئد نیز از ممنوعیت ساخت مدارس دینی در این کشور خبر داد و بالاخره در هلند، گیرت ویلدرز، نماینده راست افراطی و رهبر حزب آزادی، چندین بار تلاش کرده است تا حجاب را ممنوع کند.
این ها تنها نمونه هایی مهم از اقدامات حکومتی است که می توان آنها را اسلام ستیزی حکومتی نامید؛ چرا که حکومت ها با این اقدامات خود افراطگرایان ضد اسلام را دل و جراتی بیشتر می بخشند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا