اخباراروپاجهانجهان اسلام

افزایش چشمگیر اسلام‌هراسی در اروپا در سال ۲۰۲۰

یک گزارش سالانه نشان داد که اسلام‌هراسی در سال ۲۰۲۰ در کشورهای اروپایی افزایش چشمگیری نسبت به سال‌های قبل داشته است.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ این گزارش ۸۸۶ صفحه‌ای با عنوان «گزارش اروپایی اسلام‌هراسی ۲۰۲۰» بیان می‌کند که «با نگاهی به شش سال گذشته، می‌بینیم که بسیاری از ناظران به اتفاق آرا قبول دارند که وضعیت اسلام‌هراسی در اروپا بهبود نیافته، بلکه تشدید شده است».

نویسندگان این گزارش که انس بیرقلی، استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه آلمانی ترکیه در استانبول و فرید حافظ، دانشمند علوم سیاسی از دانشگاه جورج تاون در واشنگتن هستند، نوشتند که اسلام‌هراسی یکی از دلایلی است که آنها نام رئیس جمهور فرانسه امانوئل مکرون را به عنوان چهره اسلام‌هراس ۲۰۲۰ انتخاب کردند.

یک جلسه گفتگوی آنلاین با عنوان «اسلام‌هراسی و حمله به آزاد‌ی‌های مدنی در اروپا» به مناسبت گزارش سالانه‌ای که از سال ۲۰۱۵ به طور منظم منتشر می‌شود، برگزار شد.

نویسندگان این گزارش گفتند: این حقیقت آشکار دیگری است مبنی بر اینکه فضای اسلام‌هراسی افراطی‌تر شده است. مسلمانان فرانسوی و اتریشی در دستان خشونت دولتی رها شده‌اند که به نام قوانین ضد تروریسم مشروعیت داده شده است.

آنها افزودند که تعطیلی سازمان «جمعیت علیه اسلام‌هراسی در فرانسه (CCIF)» که مخالف نژادپرستی و تبعیض علیه مسلمانان در این کشور است، نمونه خوبی از میزان گسترش پدیده اسلام‌هراسی است.

این جلسه با مدیریت بیرقلی و با حضور حافظ و امانی حسنی از دانشگاه کیل در بریتانیا و امینه اسمیتس از دانشگاه ۲۹ می در استانبول انجام شد.

بیرقلی با اشاره به آنچه در این گزارش در مورد مکرون آمده، گفت: تصویر وی به دلیل سیاست‌هایش به ویژه در رابطه با قانون ضد جدایی‌طلبی در فرانسه که دولت مکرون مدعی است هدف از آن تقویت نظام سکولار بوده، روی جلد این گزارش آمده است.

این قانون به دلیل هدف قرار دادن جامعه مسلمانان در فرانسه، بزرگترین جامعه اروپا، با جمعیت ۳,۳۵ میلیون نفر و اعمال محدودیت در بسیاری از جنبه‌های زندگی آنها، انتقادات گسترده‌ای را برانگیخت.

حافظ نیز به نوبه خود از پدیده رو به رشد اسلام‌هراسی در فرانسه، آلمان و اتریش صحبت کرد.

وی با بیان اینکه آلمان بیش از ۳۱ هزار مورد جرایم ناشی از نفرت از جمله ۹۰۱ مورد جنایات ناشی از نفرت علیه مسلمانان را ثبت کرده است، افزود: فرانسه در همان زمان یک هزار و ۱۴۲ مورد جرایم ناشی از نفرت از جمله ۲۳۵ مورد علیه مسلمانان را ثبت کرده است.

او ادامه داد: به جای اینکه بگوییم جنایات ناشی از نفرت علیه مسلمانان در آلمان بیشتر از جرایم در فرانسه است، می‌توان این سؤال را مطرح کرد که مقامات پلیس فرانسه به طور کلی تا چه اندازه در مورد مستندسازی جنایات ناشی از نفرت جدی هستند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا