آسیااخبارافغانستانجهانجهان اسلام

انتقاد دیده‌بان حقوق بشر از اعمال محدودیت های تازه برای زنان افغانستان

دیده‌بان حقوق بشر از دستور العمل تازه سنی‌های تندروی طالبان درباره محدویت سفر زنان انتقاد کرده و آن را زندانی‌کردن زنان خوانده‌ است.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ طبق این دستور العمل زنان در مسافرت نیاز به محرم دارند و باید آنگونه که طالبان خواهان آن است حجاب خود را رعایت کنند.

افغانستان پس از سال ها جنگ و خون ریزی در حال آماده سازی خود برای آغاز بازسازی بود که سنی‌های تندروی طالبان مجددا بر آن مسلط شده و در حال محکم سازی پایه های آنچه امارت اسلامی می نامند، هستند.

در این راه آنها دستور العملی را درباره تردد زنان صادر کرده اند که نشان دهنده تفکرات افراطی سنی های تندروی طالبان است.

هدر بار؛ معاون مدیر حقوق زنان دیده‌بان حقوق بشر، به آژانس خبری فرانسه گفته‌: این قانون جدید اساساً بیشتر در جهت زندانی‌ کردن زنان است.

وی افزود: این محدویت فرصت های زنان را از بین برده و آنها دیگر نمی توانند به شهر دیگری سفر کنند یا تجارت کنند، یا بتوانند در صورت مواجهه با خشونت در خانه، فرار کنند.

در این دستور العمل همچنین به رانندگان وسایل نقلیه عمومی گفته شده از شنیدن موسیقی و سوار کردن زنانی که طالبان آنها را بی حجاب می داند، خودداری کنند.

این نامه در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده و اعتراضاتی را در پی داشته است.

«صبغت الله احمدی» سخنگوی مخالفان طالبان به رهبری احمد مسعود در واکنش به این دستور العمل طالبان گفت که افغانستان کشور زنان بیوه و گرسنگان است. زنان بیوه و بی سرپرست که برای تامین خانواده خود در مسافت های طولانی به سر کار می روند، محرم شرعی از کجا پیدا کنند.

وی گفته که طالبان به جای ایجاد شغل و سیر کردن شکم مردم، تصمیماتی می گیرد که جز ایجاد مشکل نتیجه برای مردم ندارد.

تعدادی از مردم نیز در شبکه های اجتماعی با انتقاد از دستور جدید طالبان درباره زنان از طالبان خواستند، به جای سخت گیرهای بی مورد زمینه رفع مشکلات مردم و به ویژه زنان در جامعه را فراهم کنند.

همچنین شماری از رانندگان تاکسی در کابل با اعتراض به دستورالعمل جدید سنی های تندروی طالبان گفتند که بسیاری از زنان بدون سرپرست مجبورند برای پیدا کردن لقمه‌ای نان برای خانواده خود به تنهایی سفر کنند.

این افراد افزودند که عناصر طالبان در روزهای گذشته تعدادی از رانندگان تاکسی را به دلیل سوار کردن زنانی که این عناصر آنها را بدحجاب می دانستند، مورد ضرب و شتم قرار داده اند.

سنی های تندروی طالبان از زمان تسلط بر افغانستان در اواسط اوت محدودیت‌های متعددی را به ویژه در زمینه تحصیل و کار برای زنان و دختران ایجاد کردند؛ اما این نخستین بار است که بصورت کاملا روشن به مانند دوره قبلی حکومتشان، در سال های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ در نحوه سفرهای زنان تغییر ایجاد کنند.

سازمان دیده بان حقوق بشر نیز با انتقاد از محدودیت های ایجاد شده برای زنان افغانستان گفت: ما هر روز بیشتر متوجه می‌شویم که طالبان واقعا چه کسانی هستند، نظریات آن‌ها درباره حقوق زنان چیست و این واقعا یک تصویر بسیار بسیار تاریک است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا