آسیااخبارجهانجهان اسلام

تغییر رییس حزب کمونیست در استان مسلمان‌نشین سین‌کیانگ در چین

رییس حزب کمونیست در استان مسلمان‌نشین و خودمختار سین کیانگ چین تغییر کرد.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ «چن کوانگو» رییس حزب کمونیست چین در استان غربی سین کیانگ که نقش عمده‌ای در سرکوب و کنترل امنیتی و سیاسی مسلمانان اویغور ایفا کرده بود، از مقام خود کنار رفته و «ما ژینگروی» که قبلاً استاندار گوواندونگ بود جایگزین او شده است.

وی در حالی از فرمانداری استان سین کیانگ کنار رفته که از سال ۲۰۱۶ در این سمت مشغول فعالیت برای حزب کمونیست چین بوده است.

کارشناسان سازمان ملل و فعالان حقوق بشر تخمین می زنند که بیش از یک میلیون مسلمان در اردوگاه های منطقه سین کیانگ در غرب چین بازداشت شده اند. چین اتهامات سوء استفاده، شکنجه و کار اجباری این زندانیان را رد می کند و اردوگاه ها را به عنوان مراکز حرفه‌ای که برای مبارزه با افراط گرایی طراحی شده اند معرفی می کند. چین در اواخر سال ۲۰۱۹ مدعی شد همه زندانیان از این اردوگاه ها «فارغ التحصیل شده اند».

چین همچنین به ایراد فشار بی‌امان فرهنگی، سیاسی و اقتصادی به مسلمانان اویغور از جمله تلاش برای کنترل جمعیت آنان متهم است. چین می‌گوید همه اقداماتش در این استان برای جلوگیری از افراطی‌شدن جمعیت آن است.

چن کوانگو ۶۶ ساله، یکی از اعضای دفتر سیاسی چین است و به طور گسترده به عنوان مقام ارشد حزب کمونیست، مسئول سرکوب امنیتی در سین کیانگ شناخته می شود. او سال گذشته توسط ایالات متحده تحریم شد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا