آسیااخبارافغانستانجهانجهان اسلام

سرکوب خبری زیر سلطه سنی های تندروی طالبان در افغانستان

سرکوب های مختلفی در افغانستان در حال انجام است.

به گفته کارشناسان طالبان با بوجود آوردن شرایطی خاص باعث تعطیلی بسیاری از رسانه های این کشور شده و با ایجاد به اصطلاح سرکوب خبری، مشغول اقدامات خشونت بار خود است.

داده های مشترک سازمان غیردولتی گزارشگران بدون مرز و انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان بیانگر این است که از زمان به قدرت رسیدن سنی های تندروی طالبان در افغانستان در نیمه ماه آگوست، بیش از ۴۰ ٪ رسانه‌های افغانستان از کار بازمانده اند.

این تحقیقات که به تازگی منتشر شده، نشان می دهد که از زمان بازگشت مجدد طالبان به قدرت در اواسط ماه آگوست، فعالیت ۴۳ ٪ از رسانه های مختلف متوقف شده است.

تحقیق این دو سازمان رسانه‌ای نشان می‌دهد که ۶۰ ٪ خبرنگاران افغانستان نیز بیکار شده اند.

سازمان گزارشگران بدون مرز گفته است که از ۵۴۳ رسانه که احتمالاً تا نیمه ماه آگوست شمارش شده اند، در اواخر ماه نوامبر فقط ۳۱۲ رسانه فعالیت داشتند. به این ترتیب، ۴۳ ٪ رسانه‌های این کشور از کار بازمانده اند.

این بررسی نشان می‌دهد که به خصوص زنانی که در رسانه‌ها کار می‌کردند از این وضعیت متاثر شده اند و ۸۴ ٪ آن‌ها کار خود را از دست داده اند.

این سازمان توضیح داده است که «چهار ماه پیش در اکثر ولایت های افغانستان هنوز هم دست کم ۱۰ رسانه خصوصی فعالیت داشتند»، اما حالا «در بعضی از مناطق عملاً هیچ رسانه محلی وجود ندارد.»
این سازمان گفته است در مناطقی از کابل پایتخت افغانستان جایی که تعداد رسانه‌ها پیش از بازگشت سنی های تندروی طالبان به قدرت بسیار زیاد بود، ۵۱ ٪ رسانه‌ها بسته شده اند.

بر اساس این گزارش، از ۱۴۸ رسانه فعال در کابل پیش از اواسط ماه آگوست در اواخر ماه نوامبر تنها ۷۲ ٪ فعالیت داشته اند.

به همین گونه، از ۱۰ هزار و۷۹۰ کارمند رسانه‌ای در نیمه اول ماه اگوست تا زمان انجام این تحقیق تنها ۴۳۶۰ نفر شامل ۳۹۵۰ مرد و ۴۱۰ زن در کارهای رسانه‌ای فعالیت داشتند.

همچنین در این گزارش آمده: در ۱۵ ولایت از مجموع ۳۴ ولایت افغانستان دیگر هیچ خبرنگار زنی فعالیت ندارد.

بنا بر این گزارش، در بعضی از مناطق مسئولین محلی طالبان به هیچ خبرنگاری اجازه فعالیت نمی دهند.

گزارشگران بدون مرز گفته است که با قوانین ۱۱ ماده‌ای طالبان، گزارش‌دهی مستقل دیگر امکان‌پذیر نیست و در برخی ولایت‌ها خبرنگاران باید موضوعات پیشنهادی خود را ابتدا با مسئولان محلی طالبان مطرح نموده و از آن‌ها مجوز بگیرند.

افغانستان همچنان در آتش جهل و افراطی گری سنی های تندرو می سوزد و قدرتمندان مختلف در جهان تنها بر سر منابع سرشار این کشور با یکدیگر گفتگو می کنند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا