آسیاآفریقاآمریکااخباراروپااسترلیاجهانجهان اسلام

اسلام؛ بزرگ‌ترین گروه دینی جهان

مسلمانان بزرگترین جمعیت دینی را به خود اختصاص خواهند داد.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ بر اساس مطالعه یک مرکز تحقیقاتی در آمریکا، اسلام در سال ۲۰۷۵ میلادی بزرگ‌ترین گروه دینی جهان از نظر تعداد پیروان خواهد بود.

اگر چه مسیحیت یکی از رایج‌ترین ادیان در میان ادیان ابراهیمی بوده است، اما بر مبنای داده‌های مرکز پیو، انتظار می‌رود تا پایان قرن بیست و یکم جایگاه خود را به دین اسلام واگذار کند.

در آغاز قرن بیستم مسیحیت با حدود ۵۶۰ میلیون پیرو بیشترین تعداد پیروان را در میان ادیان ابراهیمی داشت در حالی که تعداد مسلمانان در آن زمان تنها ۲۰۰ میلیون نفر بود. در سال ۱۹۰۰، مسیحیان ۳۴ ٪ از جمعیت جهان و مسلمانان ۱۲ ٪ از جمعیت جهان را تشکیل می‌دادند.

اما این تفاوت بین جمعیت مسیحی و مسلمان در طول قرن بیستم به طور چشمگیری به نفع اسلام کاهش یافت زیرا اسلام سریع‌ترین رشد پیروان در سراسر جهان را داشت. این رشد تا قرن ۲۱ ادامه داشته است.

پژوهش انجام شده از سوی مرکز پیو پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۵۰ میلادی، اگر نرخ‌های رشد فعلی جمعیت به همین شکل ادامه یابد، تعداد مسلمانان تقریباً برابر با تعداد مسیحیان در سراسر جهان خواهد بود و برای اولین بار در تاریخ مدرن، تعداد پیروان دو دین برابر می شود
مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد تعداد مسلمانان بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۶۰ میلادی نسبت به کل جمعیت جهان بیش از دو برابر سریع‌تر رشد خواهد کرد و در نیمه دوم این قرن از تعداد مسیحیان پیشی گرفته و بزرگ‌ترین گروه دینی جهان را تشکیل خواهد داد.

این مطالعه، نرخ بالای باروری زنان مسلمان را دلیل این رشد دانسته است.

هر زن مسلمان به طور متوسط ​​۲,۹ فرزند دارد، در حالی که برای هفت گروه عمده مذهبی غیر از مسلمانان، این عدد بطور متوسط ۲.۲ نفر بوده است.

یکی دیگر از عوامل این است که جمیعت مسلمانان در سطح جهان جوان‌ترین جمعیت می باشد.

میانگین سن مسلمانان، 7 سال از میانگین سن غیرمسلمانان کمتر است. به این معنی که تعداد بیشتری از جوانان مسلمان، جایگزین غیرمسلمانان مسن در سراسر جهان خواهند شد.

از آنجایی‌که بسیاری از مسلمانان تمایل دارند به کشورهای با اکثریت غیرمسلمان مانند کشورهای اروپایی و آمریکا مهاجرت کنند، تا سال ۲۰۵۰ مسلمانان تقریباً یک درصد از اروپا را تشکیل خواهند داد و در ایالات‌ متحده در زمان مشابه آنها دو درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند، در حالی که بر اساس پیش‌بینی‌های مرکز پیو تعداد مسلمانان در سراسر آمریکای لاتین بسیار کمتر خواهند بود.

همچنین از آنجایی که آسیا همواره موتور رشد جمعیت جهان در عصر مدرن بوده است، دو کشور آسیایی چین و هند اولین و دومین کشور بزرگ جهان از نظر جمعیت هستند.

این مطالعه در ادامه نشان می‌دهد که پس از سه دهه، هند بزرگ‌ترین جمعیت مسلمان جهان را داشته و جایگزین اندونزی خواهد شد که در حال حاضر بیشترین جمعیت مسلمان جهان را دارد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا