آسیااخبارجهانجهان اسلامعراق

ادامه کوچ ‌اجباری شیعیان هزاره دایکندی

محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان می‌گوید، مساله کوچ ‌اجباری ٧٠٠ خانواده در ولسوالى‌هاى گیزاب و پاتوی دایکندی هنوز حل نشده و فرماندهان محلى در فصل سرما مانع بازگشت مردم به خانه‌هاى‌شان می‌شوند.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ وی این مطلب را شب گذشته در یادداشتی در صفحه فیسبوک خود مطرح کرد و نوشت: اوایل تسلط طالبان، صدها خانواده عمدتا هزاره از مناطق اصلی‌شان کوچ ‌اجباری شدند. طالبان املاک آنان را به نزدیکان‌ و هواداران‌شان توزیع کرده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر هم در گزارشی این اقدام سنی های تندروی طالبان را «نقض آشکار حقوق بشر و مجازات گروهی هزاره‌ها» خوانده و آن را به شدت محکوم کرده ‌‌بود.

محقق در این یادداشت همچنین نوشت: ختم جنگى که طالبان مدعى هستند، واقعیت ندارد و هنوز هم ترور، انفجار و جنگ در بسا نقاط کشور دوام دارد.

او گفته از ابتدای تسلط سنی های تندروی طالبان بر کشور، اوضاع روز به روز رو به وخامت می‌رود.

محقق همچنین نوشت: امنیت جانى براى مقامات، مامورین و افرادی که وابسته به حکومت یا احزاب سیاسى بودند وجود ندارد. برخلاف «عفو عمومى» که از طرف رهبرى طالبان اعلام شده، هزاران نفر از فرماندهان حکومت قبلى، آواره و تحت تعقیب هستند و یا شبانه از خانه‌هاى‌شان برده شده و شکنجه یا کشته می‌شوند.

محقق افزود: فقر و بیکارى چنان فراگیر شده که اکثریت قاطع مردم توان خرید مایحتاج ‌روزانه خود را ندارند و براى تهیه آن ضروریات خانه و زندگى و حتى بعضى‌ فرزندانشان را در معرض فروش قرار می‌دهند.

او در بخشی از یادداشت خود گفته: مسأله تحصیل دختران و مشارکت زنان در ادارات و عرصه‌هاى سیاسى نیز همچنان در هاله‌اى از ابهام است و همه ممنوع اند. برخلاف توقع جامعه جهانى و کشورهاى منطقه مبنى بر ضرورت ایجاد یک حکومت فراگیر و همه‌شمول از طریق یک مذاکره واقعى بین‌الافغانى، طالبان هنوز بر حکومت طالبانى و یکجانبه اصرار دارند.

او گفته‌است که اگر روال به همین منوال پیش برود سرانجام زوال حکومت طالبانى متصور است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا