آسیااخبارجهانجهان اسلامعربستان سعودیفرهنگ و هنر

انتقاد شدید پارلمان اروپا از وضعیت حقوق زنان در عربستان

پارلمان اروپا آزار و اذیت مداوم مدافعان حقوق زنان در عربستان توسط مقامات سعودی را محکوم کرد.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ این پارلمان در بیانیه خود ضمن ابراز تاسف از وضعیت زنان در عربستان و محکوم کردن محدودیت های آنها، خواهان تغییر این وضعیت شده است.

آخرین کشوری که زنها حتی در آن حق رای نداشته و تنها چندسالی است که اجازه رای دادن دارند، عربستان سعودی است. آنها حتی پیش از این اجازه رانندگی نیز نداشتند.

زن های عربستان این آزادی های کوچک و محدود را هم مدیون فعالان زنی هستند که پادشاه پیشین این کشور را تحت فشار گذاشتند.

این قوانین توسط حکومت سلمان یا دقیق تر فرزند وی “محمد بن سلمان” اجرایی شدند، ولی همزمان همان فعالان زن معترض نیز به بهانه های مختلف ارعاب، سرکوب، بازداشت یا زندانی شدند. پس از چندی این فشارها کاسته شد، ولی همچنان ادامه دارد.

در واکنش به این وضعیت، پارلمان اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که فعالان زن آزاد شده پس از فشارهای شدید بین‌المللی، همچنان با نقض حقوق بشر و محدودیت‌های سختگیرانه مانند ممنوعیت سفر مواجه هستند.

پارلمان اروپا مجدداً از مقامات سعودی خواسته تا فورا و بدون قید و شرط تمام زنانی که بدلیل فعالیت‌های حقوق بشری در بازداشت به سرمی‌برند را آزاد کنند.

بیش از 100 زن در عربستان به دلیل فعالیت‌های اصلاحی و حقوق بشری یا ابراز عقاید خود تحت سرکوب و دستگیری قرار گرفتند و حدود 60 زن همچنان بطور خودسرانه در بازداشت به سر می‌برند، در حالی که اکثر زنان آزاد شده با محدودیت‌های سفر مواجه هستند.

سازمان دیده بان حقوق بشر پیشتر هشدار داده بود که زندانیان زن آزاد شده مجدداً تحت بازداشت خودسرانه و یا آزار و اذیت و محدودیت در ابراز عقیده قرار می‌گیرند.

مقامات سعودی ادعا می‌کنند که به دنبال اصلاحات اجتماعی برای زنان هستند.

از زمان آغاز ولیعهدی بن سلمان سرکوب هماهنگ مخالفان، فعالان حقوق بشر و روحانیون مستقل شدت بخشیده شد و از سال 2018 فعالان زن سعودی نیز طعم تلخ سرکوب‌های سیاسی را چشیده‌اند.

به گفته فعالان نقض حقوق زنان توسط سعودی ها در حال افزایش است و این واقعیت دردناک زنان سعودی را وادار به فرار برای داشتن امنیت در خارج از کشور می‌کند.

ریاض مدت‌هاست که بدلیل نقض حقوق زنان و به ویژه بازداشت مدافعان حقوق زنان سعودی در سطح بین‌المللی مورد انتقاد قرار می گیرد.

حال باید دید تلاش مدافعان حقوق بشر می تواند بر سیاست مدعیان آزادی و یا پول و نفت عربستان سعودی پیروز شود یا نه؟!

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا