آمریکااخبارجهانجهان اسلام

انتقاد مسلمانان از احداث ماکت مسجد در یک پایگاه کانادایی

مسئول شورای ملی مسلمانان کانادا از مقامات این کشور خواست که ماکت مسجد در پایگاه آموزش نظامی در جنوب این کشور برچیده شود.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ روزنامه cbc کانادا کلیپی را منتشر کرد که در آن ماکت یک مسجد در داخل پایگاه آموزشی ارتش کانادا در جنوب ایالت آلبرتا در غرب کانادا را نشان می‌دهد.

این روزنامه این کلیپ را منحصراً از شخصی به نام محمود مورا، یک مهاجر لبنانی که دهه‌ها در کانادا زندگی می‌کند، دریافت کرده است.

او می‌گوید که وقتی برای پیاده‌روی بیرون می‌رفت، این ماکت را دید و شوکه شد.

مسئولین نظامیان کانادا می‌گویند که مکان‌های آموزش نظامی باید تا حد امکان واقعی باشد تا انواع محیط‌هایی را که سربازان ممکن است در سفرهای خود ببینند، شبیه سازی کنند.

در همین حال مره در پاسخ به اظهارات مسئولین کانادایی تاکید کرد: مسجد نماد تروریست‌ها نیست؛ بلکه نماد مسلمانان است و از همین رو درست کردن ماکت آن اشکال است.

رئیس اجرایی شورای ملی مسلمانان کانادا نیز در گفت‌وگو با همین روزنامه اینترنتی تأکید کرد که این کلیپ هراس جامعه مسلمانان کانادا را برانگیخته است.

او تاکید کرد که تصور وجود این ماکت در هر پایگاهی از نیروهای مسلح کانادا بسیار نگران‌کننده است به خصوص که ماکت‌های مشابه آن در دیگر پایگاه‌های کانادا هم احداث شده است.

استفان بورک، فرمانده این پایگاه نظامی در. واکنش به این سخنان گفت: این مدل بخشی از شبیه‌سازی یک روستا است و در سال ۲۰۰۶ تاسیس گشته و منحصراً توسط نیروهای انگلیسی مورد استفاده قرار گرفت.

او گفت: نظامیان همچنان اسلحه حمل می‌کنند و تمرینات نظامی انجام می‌دهند، اما تیراندازی به سوی این ماکت صورت نگرفته است.

او توضیح داد که از حدود یک دهه پیش، ماکت‌های ساختمانی در سراسر کانادا برای شبیه‌سازی سناریوهای مشابه افغانستان مورد استفاده قرار گرفته است.

اما رئیس اجرایی شورای ملی مسلمانان کانادا را توجیه دانسته و گفت: چنین ماکت‌هایی در آموزش سربازان استفاده می‌شود برای اینکه مثلا به آنها حمله به یک نهاد دینی آموزش داده شود.

وی خواستار برچیده شدن فوری این ماکت شد و گفت چنین چیزهایی یادآوری ارعاب و هراس افکنی ایجاد شده در جهان پس از یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ است.

به نوبه خود، دانیل میندن، دبیر مطبوعاتی وزیر دفاع کانادا گفت که دفتر آنها از موضوع مطلع است.

وی در بیانیه‌ای که از طریق ایمیل ارسال شده، افزود: «هیچ جایی برای اسلام هراسی، نژادپرستی سیستماتیک یا افراط گرایی دینی در کانادا وجود نداشته و ما همیشه آن را به شدیدترین وجه ممکن محکوم می‌کنیم. وزیر معتقد است که برای اطمینان از اصل احترام به جوامع آسیب پذیر، همیشه باید با آنها مشورت شود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا