آسیااخبارافغانستانجهانجهان اسلام

سازمان عفو بین‌الملل: در ماه‌های منتهی به سقوط دولت افغانستان جنایات جنگی مکرر انجام شده‌ است

افغانستان وضعیت متزلزلی دارد و بیم آن می رود وارد یک جنگ داخلی تمام عیار شود زیرا سنی های تندروی طالبان با سرکوب و کشتار سعی در ایجاد رعب و وحشت در دل مردم داشته اند.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ در همین حال این کشتارها حتی از طرف سازمان های بین المللی به عنوان جنایت جنگی معرفی شده است.

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که در ماه‌های منتهی به سقوط حکومت پیشین افغانستان، خون‌ریزی‌ها و جنایات جنگی مکرری در این کشور صورت گرفته‌ است.

در این گزارش، به کشتار شیعیان هزاره در غزنی و دایکندی هم اشاره شده است. عفو بین‌الملل از دادگاه کیفری بین‌المللی خواسته که اتهامات جنایات جنگی در افغانستان را بررسی کند.

عفو بین‌الملل در گزارش تازه‌ خود سنی های تندروی طالبان، نظامیان امریکایی و نیروهای امنیتی حکومت سابق، را مسئول آسیب به غیرنظامیان پیش از سقوط حکومت پیشین این کشور دانسته است.

در این گزارش همچنین آمده: مردم افغانستان بیش از حد رنج کشیده‌اند و قربانیان باید به عدالت دسترسی داشته و غرامت دریافت کنند.

سازمان عفو بین الملل از دادگاه کیفری بین المللی خواسته تا عملکرد نیروهای امریکایی وسربازان حکومت پیشین را نیز مانند رفتارهای خشونت آمیز عناصر طالبان در تحقیقات خود راجع به جرایم جنگی در افغانستان لحاظ کند.

گزارش تازه سازمان عفو بین الملل تحت عنوان «جنایات جنگی و آسیب به غیرنظامیان درجریان سقوط افغانستان به دست طالبان» می‌گوید که شواهد تازه این نهاد نشان می دهد که برخلاف ادعای سرکردگان طالبان در مورد انتقال آرام قدرت به این گروه، مردم افغانستان یکبار دیگر بهای تحولات تازه را با خون شان پرداخته‌اند.

در این گزارش، شکنجه، اعدام فرا‌قضایی و کشتار افراد توسط نیروهای طالبان در مراحل پایانی جنگ و همچنین تلفات غیرنظامیان درجریان حملات زمینی و هوایی نیروهای امنیتی افغانستان و آمریکایی مستند‌سازی شده است.

گزارش عفو بین‌الملل می‌گوید که جنگجویان طالبان درجریان تصرف ولسوالی‌ها در ماه‌های ژانویه و اگست امسال، اقلیت‌های قومی و مذهبی، سربازان پیشین نیروهای امنیتی و کسانی را که طرفدار دولت تشخیص می‌دادند، در حملات انتقامجویانه شکنجه کرده و به قتل می رساندند.

سازمان عفو بین‌الملل می گوید که هنوز ابعاد کامل کشتارها در سراسر افغانستان آشکار نشده زیرا عناصر طالبان در بسیاری مناطق خدمات مخابراتی را قطع یا خیلی محدود کرده بودند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا