آسیااخبارافغانستانجهانجهان اسلامعلم و فناوریفرهنگ و هنر

اعتراض خبرنگاران افغانستانی با دهان بسته علیه تهدیدات امنیتی و محدودیت های طالبان

شماری از خبرنگاران در افغانستان با بستن دهان شان دست به اعتصاب پنهانی زدند.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ 25 تن از خبرنگاران افغانستان دهان شان را به رسم اعتراض در برابر مشکلات اقتصادی، تهدیدات امنیتی و وضع محدودیتها از جانب طالبان دوخته اند. آنان در یک اتاق در گوشه ای از شهر کابل دست به اعتصاب زدند.

“عبدالناصر همت” یک تن از این خبرنگاران می گوید که از سه ماه به این سو درب رسانه ها در کابل و ولایت های افغانستان به روی خبرنگاران مسدود است.

بانوان و مردان خبرنگار در بسیاری از رسانه ها کارهای شان را از دست داده اند. وی همچنین اظهار داشت: «ما برای دور سوم دست به اعتصاب پنهانی زدیم. خواست ما از جامعه جهانی و کشورهای حامی افغانستان این است که به وضعیت خبرنگاران در افغانستان توجه جدی داشته باشند.»

همت همچنین افزود: از آنجایی که طالبان محدودیت های تازه ای برای تظاهرات و رسانه ها ایجاد کرده اند، نمی توان خواسته های خبرنگاران را به صورت آزاد بیان کرد. از اینرو این جمع از خبرنگاران به گونه ای نمادین با حضور در فضای کوچک یک اتاق و بستن دهان شان، می خواهند اعتراض شان را در فضای مجازی پخش کنند.

تا بگفته او توجه جهانیان را به وضعیت «تاثر بار» آزادی بیان و کار اطلاع رسانی در افغانستان جلب کنند.

روزنامه نگاران در افغانستان با ازدست دادن شغل شان در وضعیت بد اقتصادی به سر می برند.

ناصر که برای دوازده سال تهیه کننده برنامه های سیاسی در یکی از شبکه های تلویزیونی افغانستان بود می گوید به دستفروشی در خیابان ها می پردازد.

او اظهار داشت: عایدات خبرنگار دهن و قلمش است. وقتی دهن و قلم او را ببندند راهی برای عایدات (درآمد) او باقی نمی ماند. ما به شکل نمادین دهانمان را بستیم تا آنها به این حالت ما توجه بکنند.

طالبان اما همواره اعمال خشونت و محدودیت در برابر رسانه ها و کار خبرنگاران را رد کرده اند.

سخنگویان این گروه ادعا دارند که آنان متعهد به آزادی رسانه ها هستند.

اما دلیلی برای ادعای خود ارائه نکرده و حتی تاکنون درباره مشکلات اقتصادی خبرنگاران و همچنین مشکلات مالی رسانه ها سخنی نگفته اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا