آسیااخبارافغانستانجهانجهان اسلام

سیاستمدار افغانستانی: نادیده گرفتن شیعیان برای حاکمیت طالبان زیان‌ بار خواهد بود

سنی های تندروی طالبان از روز به قدرت رسیدن، یعنی حدود چهار ماه قبل تاکنون، نه تنها حقوق شیعیان افغانستان را پایمال کرده و آنان را در مناطق مختلف این کشور مورد ظلم و آزار و اذیت قرار داده اند، بلکه به طور کل شیعیان را نادیده گرفته اند.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ این در حالی است که طالبان پس از تسلط دوباره بر افغانستان به مردم این کشور و جهان وعده داد که در حکومت آینده تمام اقشار، اقوام و مذاهب این کشور جای خواهند داشت.

نزدیک به چهار ماه است که سنی های تندروی طالبان که همگی از قوم پشتون هستند، برای دومین بار بر مستند قدرت در افغانستان تکیه زدند.

آنها در طول این چهار ماه انواع جرم، جنایت، ظلم، آزار و اذیت را علیه پیروان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در جای جای افغانستان اعمال کرده و حقوق آنان را پایمال کردند. طالبان حتی شیعیان را به طور کامل نادیده گرفته اند که این موضوع از نظر کارشناسان مسائل سیاسی افغانستان، به ضرر این کشور است.

این اتفاق در حالی رخ داده طالبان بعد از به قدرت رسیدن مدعی شده بود در حکومت خود از همه اقوام و مذاهب موجود در افغانستان استفاده خواهد کرد، اما هیچ گاه چنین اتفاقی رخ نداد.

برخی آگاهان بر این باور اند که طالبان تمایلی برای مشارکت سایر اقوام و مذاهب در ساختار نظام سیاسی شان ندارند و حکومت تک قومی مطلوب این گروه است.

“نصرالله صادقی‌زاده نیلی” سیاستمدار و نماینده پیشین مردم ولایت دایکندی در پارلمان افغانستان طی اظهاراتی به نادیده گرفتن شیعیان افغانستان از سوی حکومت طالبان اشاره کرد و گفت: فکر می‌کنم نادیده ‌گرفتن بخش عظیمی از جامعه افغانستان یعنی شیعیان در تحولات اخیر توسط طالبان می‌تواند پیامدهای بسیار منفی بر اوضاع کشور داشته باشد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه نادیده گرفته شدن شیعیان، چه تبعات و پیامدهایی را برای حکومت طالبان می‌تواند به همراه داشته باشد، گفت: شیعیان افغانستان مردمان صادق، وطن دوست، متعهد، سخت ‌کوش، پر تلاش و شایسته هستند که حداقل در 20 سال اخیر که فضا برای رشد و ترقی آنان تا حدی فراهم شد، کارهای بسیار زیاد و بزرگی را در جهت پیشرفت و ترقی کشورشان انجام دادند و در هر بخشی از نظام که اینها حضور داشتند، حضور شان به نفع کشور رقم خورد.

او در ادامه افزود: وقتی چنین قشری از صحنه‌ی سیاست و نظام دور شود، بدون شک به نفع کشور و نظام نخواهد بود. آنها ذخایر فکری افغانستان به حساب می‌آیند که می‌توانند برای کشور مفید واقع شوند.

این سیاستمدار افغان همچنین گفت: فکر می‌کنم که طالبان راه اشتباه را در این جهت در پیش گرفته و از این حیث افغانستان آسیب خواهد دید و کشور از حضور و مشارکت یک بخش اثرگذار و فعال جامعه محروم خواهد شد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا