اخباراروپاجهانجهان اسلام

نگرانی از خطر تخریب مسجد جامع قرطبه در اسپانیا

گزارش‌ها حاکی از آن است که مسجد جامع قرطبه، یکی از مشهورترین آثار اسلامی در اسپانیا، در معرض تخریب قرار دارد.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ روزنامه تایمز انگلیس، ۱‌۳ آذر ماه نوشت که گزارش ارائه شده به دولت اسپانیا، این هفته به خطر تخریب مسجد جامع قرطبه به دلیل بازدید میلیون‌ها گردشگری که هر ساله از آن بازدید می‌کنند، پرداخته است.

این مسجد در محل یک کلیسای قدیمی ساخته شده که از زمانی که نیروهای مسیحی در سال ۱۲۳۶ میلادی به این شهر در جنوب اسپانیا بازگشتند، به منزله کلیسای جامع فعالیت می‌کرده و اکنون هر ساله شاهد حدود دو میلیون بازدید کننده است.

بر اساس این گزارش، تراکم بیش از حد بازدیدکنندگان موجب خسارات بسیاری به نقاط مختلف مسجد از جمله محرابی شده که حاوی تزئیناتی به شکل نعل اسب است و به سمت مکه مکرمه ساخته شده است.

این گزارش می‌افزاید: دلیل چنین خساراتی طرز معماری خاص این مسجد و عدم تهویه کافی برای این محل است. زیرا تهویه ناقص هوا موجب می‌شود حرارت بدن هر یک از بازدیدکنندگان که در فضا منتشر می‌شود، به تبخیر آب موجود در ساختمان این مسجد کمک کند و این تبخیر آب موجب از هم پاشیدگی مصالح ساختمانی و تخریب سریع آنها شود.

این خطر روز به روز افزایش می‌یابد زیرا شهر قرطبه گرم‌ترین شهر در شبه جزیره ایبری است و در تابستان دمای هوا در این شهر به حدود ۴۷ درجه سانتیگراد می‌رسد. بنابراین شاخص رطوبت محیط بسیار بالاست و خطر تخریب موادی را که به رطوبت حساس هستند از جمله چوب که قسمت عمده سقف مسجد را تشکیل می‌دهد، به دنبال دارد.

خطر تخریب این بنای باستانی موجب نگرانی کارشناسان میراث فرهنگی اسپانیا شده است. در دوران اسلامی در اسپانیا، مسجد جامع قرطبه، پس از مسجد الحرام دومین مسجد بزرگ جهان از جهت مساحت به شمار می‌آمد. این بنا که به دلیل داشتن ستون‌هایی در شبستان و طاق‌های قوسی دو طبقه‌ مشهور است، تأثیر زیادی در هنر اسلامی غرب گذاشته است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا