آسیااخباربحرینجهانجهان اسلامهيئت ها و شعائر حسينى

گزارش سه سازمان حقوقی درباره تبعیض دینی علیه شیعیان بحرین

بررسی های ویژه انجام شده نشان می دهد که تبعیض دینی همچنان علیه پیروان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در کشور بحرین ادامه دارد.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ فعالان حقوق بشری می گویند که بحرین همچنان از تبعیض در آزادی دینی رنج می برد و شیعیان در این کشور به اشکال مختلف سرکوب می شوند.

بحرین کشوری کوچک است، در نقطه ای استراتژیک با دارایی های مهمی مانند نفت و مروارید. مرواریدی که دیگر با خون های ریخته شده به سرخی می زند.

آرامش موجود در گذشته بحرین به دلیل دخالت های خارجی و سرکوب های داخلی از بین رفته و تاوان این زیاده خواهی ها را تنها شیعیان مظلوم این کشور پرداخت می کنند.

در همین راستا سه سازمان حقوقی در گزارشی درباره وضعیت آزادی دینی سال ۲۰۲۱، اعلام کردند: آل خلیفه، تبعیض در آزادی دینی علیه شیعیان بحرین را متوقف نکرده و همچنان به آزار و اذیت آن ها ادامه می دهد.

انجمن بحرین، سازمان صلح و موسسه دموکراسی خلیج فارس گفته اند: نخست وزیر جدید بحرین، تاکنون هیچ گونه اصلاحاتی درباره تبعیض دینی علیه شیعیان انجام نداده و نیروهای امنیتی به سرکوب آزادی های دینی ادامه داده و شهروندان را بازداشت و جریمه می کنند و آنان را مجبور کردند که فعالیت های دینی را کم کنند. این نیرو ها به شرکت کنندگان در مراسم عزاداری یورش برده و در برخی مناطق آنها را به زور متفرق کرده و سپس از رسانه ها برای تغییر حقایق استفاده می کنند.

بر اساس این گزارش، شمار بازداشت های خودسرانه در محرم امسال به سه نفر می رسد. ۱۸ مورد احضار هم ثبت شده که از میان آنها علمای دینی و مداحان بودند. مراکز پلیس، آنها را احضار کرده و سپس به اتهام احیای شعائر عاشورایی، مورد بازجویی قرار دادند.

این سازمان ها تأکید کردند: در جلسات بازجویی به جرم یا شکایتی استناد نشده امّا این بازجویی ها بر اساس ادعاهایی بوده که  سعی شده از آنها برای ارعاب و تحت فشار قرار دادن با هدف کاهش آزادی دینی انجام شود.

سازمان های حقوقی با بیان اینکه، شمار تجاوز نیروهای امنیتی در ایام عاشورا در زندان ها به ۴۲ مورد رسید، گفتند: زندانیان بحرینی نیز در زندان تحت فشار قرار گرفته و به گفته سازمان های مستقل حقوقی، زندانیان در زندان مرکزی “جو” از انجام شعائر دینی در ایام محرم، محروم بودند.

همچنین در بخش دیگر این گزارش آمده: روزنامه های بحرینیِ طرفدار حکومت، این حوادث را به شکل بی طرف پوشش ندادند و اسمی از سرکوب نیاورند و مقالاتی را در ستایش اقدامات دولت منتشر کردند.

سازمان های حقوقی، دولت بحرین را به توقف هدف قرار دادن و تبعیض طایفه ای، عدم محدودیت انجام شعائر دینی و حسینی برای شیعیان و توقف ایجاد محدودیت برای زندانیان در انجام شعائر دینی و بهبود محیط زندان دعوت کردند.

این سازمان ها همچنین دولت را به عدم دخالت در امور ویژه موکب ها و حسینیه ها و تضمین آزادی دینی در چارچوب نظامی عمومی دعوت کردند.

هر چند تاکنون گزارش های فراوانی درباره بحرین ارائه شده و بیانیه های زیادی نیز صادر شده اما به باور کارشناسان تا دخالت های خارجی و سرکوب های داخلی در این کشور وجود دارد، آش همان آش و کاسه همان کاسه است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا