آسیااخباراروپاجهانجهان اسلام

شکل‌گیری سومین منطقه مسلمان‌نشین در روسیه

روسیه با بیش از ۳۰۰ ملیون جمعیت، یکی از کشورهایی است که بیشترین رشد جمعیتی مسلمان در آن در حال رخ دادن است.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ علت اصلی این مساله، رشد منفی جمعیت در میان غیر مسلمانان این کشور است.

اسلام در قطب شمال فدراسیون روسیه، به اختصار «اسلام قطبی» یا «اسلام در قطب» پدیده‌ای اجتماعی و جدید است که به اشاعه اسلام در بخش‌هایی از مناطق در حال تغییر و نفت‌خیز شمالگان روسیه اشاره دارد.

عموما جوانان از قفقاز و آسیای مرکزی برای کار به این مناطق جذب می‌شوند و به ‌نوعی هویت اسلامی جدیدی به ‌خاطر اختلاط قومیت‌های مختلف با مذاهب و اعتقادات متفاوت در حال شکل‌گیری است.

پدیده مهاجرت در روسیه منجر به گسترش اسلام به سمت شمال و شرق ‌دور شده است که در نتیجه آن، یک منطقه دیگر با نفوذ قوی از سوی مسلمانان به مناطق قبلی «قفقاز شمالی» و «حوزه ولگا» اضافه می‌شود.

خانم «مارلن لاروئل» پژوهشگر ارشد انستیتوی مطالعات اروپا، روسیه و اوراسیا در این باره معتقد است که در سال ۱۹۹۰ جمعیت بسیاری از این شهرها ۳۰ تا ۵۰ ٪ کاهش یافت. در بیشتر شهرها این کاهش جمعیت ادامه یافته امّا مراکز مهم منطقه و چند شهر که به استخراج معادن زیرزمینی به ویژه منابع انرژی مرتبط بودند در حال توسعه هستند. جمعیت زیادی عمدتا از جمهوری‌های سابق اتحاد جماهیر شوروی و مناطق جنوبی روسیه به این مناطق مهاجرت می‌کنند.

بیشتر مهاجران آذربایجانی ساکن ایالت «مورمانسک» هستند و معمولا کسانی که از آسیای مرکزی می‌آیند در جمهوری یاقوتستان از جمهوری‌های روسیه ساکن می‌شوند. مناطق نفت‌خیز شمالی نیز انتخاب مهاجران زیادی از باشقیر، تاتارستان و قفقازشمالی بوده است.

مساجد در شمالگان روسیه باید بر روی پایه‌ها ساخته شوند و وضوخانه‌ها هم در داخل مساجد قرار بگیرند. مفتی و رهبران مذهبی مسلمانان سؤالات مربوط به اوقات شب و روز در ماه رمضان را پاسخ می‌دهند. مسائلی هم در رابطه با خاکسپاری و دفن اموات وجود دارد؛ در اسلام سفارش شده است، مسلمانان در وطن خود و با رعایت دستورات شرعی دفن شوند امّا عده زیادی هستند که در شمال به دنیا آمده‌اند و باید همین جا دفن شوند و به خاطر یخبندان دائمی نمی‌توان آنها را بدون تابوت دفن کرد. معمولا سعی می‌شود اموات را به وطنشان منتقل کنند که کمک‌های مالی برای این مسئله هم سریعا جمع‌آوری می‌شود.

امامان مساجد اغلب در مسائل مختلف از جمله تنظیم مدارک برای مهاجران غیرقانونی با مقامات و نهادهای مسئول همکاری منسجم دارند. همچنین آنها در تلاشند که نفوذ رهبران تندرو را محدود کنند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا