آسیااخبارافغانستانجهانجهان اسلامعلم و فناوریفرهنگ و هنر

آموزگاران زن افغان به تدریس پنهانی روی آوردند

نشریه آامریکایی وال استریت ژورنال گزارش داده که شماری از آموزگاران در مخالفت با بسته ماندن مکاتب در افغانستان، دانش‌آموزان دختر را به گونه مخفیانه آموزش می‌دهند.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ این نشریه در گزارشی نوشت: این آموزگاران با بسته ماندن مکاتب مخالف‌اند و به همین دلیل، زمینه آموزش دختران در مکان‌های مخفی را فراهم کرده‌اند.

شماری از این آموزگاران در مصاحبه با روزنامه وال استریت ژورنال، این طرح را «حیاتی» خوانده‌ و گفته‌اند که پس از اجازه نیافتن دختران برای رفتن به مکتب از سوی سنی های تندروی طالبان، تصمیم گرفته‌اند که دانش‌آموزان دختر را به گونه پنهانی آموزش دهند.

با این همه، روزنامه وال استریت ژورنال در این گزارش خود تأکید کرده که تمایل والدین، آموزگاران و دانش ‌آموزان برای مقاومت در برابر ممنوعیت تحصیلی، معیاری است که نشان می‌دهد افغانستان در دو دهه گذشته تغییر کرده است.

به باور این روزنامه، این طرح آموزگاران و خانواده‌ها نشان می‌دهد که مخالفت شدیدی با بازگشت قوانین «خشن اجتماعی» که در گذشته اعمال می‌شد، وجود دارد.

این آموزگاران در حالی به آموزش پنهانی دانش‌آموزان خود روی آورده‌اند که با سقوط حکومت پیشین، مکاتب تعطیل شد و سنی های تندروی طالبان به دانش‌آموزان دختر اجازه ورود به مکاتب را ندادند.

هرچند حکومت طالبان چندین بار وعده داد که مکاتب را بازگشایی می‌کند، اما تاکنون به این وعده عمل نکرده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا